måndag 15 mars 2010

Egentid - vad är det?


Egentid - det förstod jag inte vad det var för tio år sedan. Idag vet jag att just egentid är viktig tid. Tid för mig själv. Tid att göra det jag bara har lust för just då i den stunden. Tid för att ta hand om just mig, både min kropp och min själ.

Egentid - det kan låta egoistiskt. För tio år sedan hade jag nog tänkt att det var egoistiskt. Idag vet jag bättre. Idag vet jag, att just om jag ger mig själv egentid, så får jag kraft att ge åt andra.

Därför planerade jag in en hel dag egentid idag när jag planerade in veckans arbete. Vad jag ska göra då, det är min lilla privata hemlighet. Det är nästan att det ingår i begreppet egentid för mig. Att det jag gör då, är lite hemligt för andra. Det handlar ju om mig, min längtan, mina drömmar, min lust och min tid. Egentid.

Egentid en stund varje dag är toppen för kroppen och knoppen! Jag har läst att som kvinna behöver man 1 1/2 timme egentid varje dag för att må bra. Och jag undrar, HUR många kvinnor har det? 1 1/2 timme egentid varje dag? Inte särskilt många, känner jag på mig. Har jag det ens själv?

När jag försöker ta mig min dagliga dos egentid, då kommer det ofta nära personer och undrar vad jag håller på med egentligen. Vill ha svar på frågor, vill ha hjälp med saker. Och de tittar ibland lite konstigt på mig, när jag säger att jag håller på att göra något som jag blir glad av, att jag har egentid.

Fast de har lärt sig, de tar det bättre idag. De vet att jag tar mig den där tiden för mig själv, åtminstone en liten stund varje dag. Vad än de säger. En stund bara för mig själv. Egentid.

2 kommentarer:

  1. Det är jätteviktigt med egentid....jag skulle inte överleva utan den, fast det gjorde man ju trots allt fast man just ingen hade under småbarnsåren...
    Numera så har jag gott om den.

    SvaraRadera
  2. Hej Anne-Sofie!

    Jag håller med dig i vartenda ord som du skriver. Man hade ju nästan ingen egentid alls när man hade småbarn. Fast man orkade ändå, därför att man var ju tvungen att orka, kändes det som.

    Nu njuter jag i fulla drag av min egentid. Verkligen. Det är underbart att ha egentid, tycker jag.

    Härligt att höra att du också har gott om egentid. För det är jätteviktigt, precis som du skriver.

    Ha det bra!

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera