lördag 20 mars 2010

Vårstäda


Idag ska jag städa. Det behövs, för min fina katt fäller så mycket hår nu, när det börjar bli vår. Gränsen är nådd här hemma, för hur många hårtussar det får vara på golvet.

Ute är det mulet. Men det som var så härligt idag när jag tittade ut genom fönstret, det var att jag kan se gräset igen. Inte överallt, men på vissa ställen. Fortfarande är här många, många stora snöhögar kvar. Men jag är förvånad över hur fort allt börjar smälta nu.

Det måste vara ungefär fyra månader i ett sträck som marken har varit snötäckt och vit. En mycket lång vinter. Jag tror att jag inte är ensam om att känna mig lite matt just nu efter denna vinter.

Jag kommer inte att sakna vintern ett endaste dugg. Jag längtar väldigt, väldigt mycket efter våren, ljuset, blommorna och grönskan.

Jag städar in våren idag och sedan sätter jag en bukett färgglada tulpaner i vas i väntan på blommorna därute.

4 kommentarer:

  1. Hej A-K jaså var filmen så bra. Då ska jag nog gå o titta på den också. Kankse ska städa jag också..det behövs ju alltid.

    Men se, nu kom solen här precis, den kanske har kommit till dig med nu då ? kram Carola

    SvaraRadera
  2. Vem längtar inte efter våren?
    För varje dag som lite av snön försvinner här hemma i trädgården blir jag gladare. Ser lite knoppar som börjar sticka upp och snödroppar som snart blommar.

    Ha en härlig helg!
    Kram från en förkyld bloggvän/ Gunilla

    SvaraRadera
  3. Hej Carola!

    Ja, det var verkligen en bra film, Änglavakt. Jag rekommenderar den, se den om du har möjlighet.

    Städa... ja, jag tänkte idag att antingen så tänker jag "skit samma". Eller så gör jag det. Städar. Och det blev städa, för jag kände att jag behövde få ur mig all stress jag samlat på mig under veckan. Det är väldigt avstressande att städa. Och så luktar det gott efteråt.

    Fast ibland så är det avstressande att säga "skit samma" till städningen... det är olika dagar. :))

    Har du fått sol? Det har inte jag. Inte ännu, här är mulet. Jag bor kanske på fel ställe, verkar det som. Jag tycker alltid att solen kommer fortare till dig än mig. Nu blev jag avundsfrisk på dig, Carola. :))

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla!

    Jag kan också se lite knoppar sticka upp ur jorden i olika trädgårdar. Och jag blir så förvånad och glad när jag får se det. De har vuxit under snön, konstigt nog så är det så. Våren kan bli en explosion i år, tror jag. Bara smälla till.

    Jag läser att du är förkyld. Hoppas att du kryar på dig snart. Det är många som är smårisiga nu efter den långa vintern, tycker jag att det verkar som.

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera