tisdag 23 november 2010

Jobba långsammare


Det snöar och har snöat hela natten. Det ser ut att bli en vit advent hos mig i år. Just nu har kanske flygplanet med min äldsta dotter landat i Göteborg. Eller så är det kvar uppe i luften fortfarande och väntar på att få landa. Jag har chattat med en vän på FB och jag har läst sista korrekturet för diktantologin.

Jag landar i mig själv när jag mediterar en stund och när jag sedan plockar ur diskmaskinen. Efter meditationen känner jag att jag gör lugnare rörelser än normalt, hela jag känner mig fylld av frid och tillit. En så skön känsla! De lugna rörelserna får mitt inre att känna lugn och ro. Kropp och själ hör samman, utan tvekan, för mig.

Det betyder, för mig, att om jag känner mig stressad kan det vara klokt att dra ned på hastigheten. Arbeta långsammare. Prova, känn vad som händer. För mig händer det massor!

Motsatt gäller också för mig. Känner jag mig seg, kan jag bli pigg genom att öka takten i det jag gör.

Tänk om... tänk om vi alla jobbade lite, lite långsammare? Är det en "farlig" tanke? Skulle världen rasa samman?

Tänk tanken att något affärsbiträde tog sig tid att långsamt med fullt fokus slå in vackra paket av julklapparna som man säljer nu.

Tänk tanken att någon som jobbar inom vården tog sig tid att sätta sig och hålla handen och tala med den sjuka, kanske gamla människan, tid att se människan in i ögonen.

Tänk tanken att vi, ibland, tog oss lite mera tid med det vi gör. Lät saker få ta tid. Jobba långsammare. Är det en "farlig" tanke? Eller är det rentav nyckeln till ett sundare liv?

6 kommentarer:

  1. Hej Anna-Karin

    Jag tror det är en utopi faktiskt..Jobba långsammare kan vi göra hemma men ute i arbetslivet fungerar det inte alltid..Tidtabeller måste passas. Hur skulle det se ut om köerna i matvarubutiken skulle se ut om kassörskan tog sig mera tid..tror det skulle stressa DE KÖANDE...eller om ambulanspersonalen eller brandmännen tog sig tid att meditera innan de körde iväg...verkligheten är oftast annorlunda än tanken...

    SvaraRadera
  2. Tanken är god men jag måste hålla med Kojiki, hur skulle det kunna fungera?

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej alla!

    Tack för era kommentarer på mitt inlägg! Jag blir glad att höra hur ni ser på det här, tack för det ni delar med er av.

    Jag har upplevt förut att den här tanken kan verka något provocerande i den tid vi lever i.

    För det första så skriver jag i inlägget att vi ibland skulle kunna jobba lite långsammare, inte alltid. Självklart menar jag inte när en människa arbetar i en akut situation inom vård eller brandförsvar, inte när det gäller liv eller död. Då är det fullkomligt naturligt och också nödvändigt att agera så snabbt man bara kan. Problemen dyker upp när man precis hela tiden arbetar och lever som att allt man gör är på liv eller död. För det är det ju inte. Allt vi gör är inte på liv eller död. Vissa saker kan vi tillåta oss att göra långsammare och ge tid, och kanske ger det då mer än om vi gör det snabbt, som t ex att ta sig tid att tala med och lyssna på en annan människa.

    Jag skriver också att något (inte alla) affärsbiträde tar sig tid att slå in ett vackert paket långsamt. Då tänker jag att affärsbiträdet gör det när det inte är en så lång kö, när där kanske bara är en eller två personer i kön.

    Jag har själv upplevt just det här och det kändes så ovanligt, så omtänksamt, att jag reagerade starkt på det. Det var en kvinna som gjorde precis tvärtemot vad andra gör nu i jultid, slänger ned julklappen i en julkartong så snabbt som möjligt och tejpar fast en färdigknuten rosett. Nej, den här kvinnan, jag verkligen såg hur hon NJÖT av att just slå in den här julklappen. Hon gjorde det långsamt och var så fokuserad på det hon höll på med. Det var en njutning bara att titta på när hon slog in paketet, en njutning att se hur hon själv njöt av det hon gjorde.

    Det blev ett otroligt vackert inslaget paket som hon gav kunden med ett stort, varmt leende! Jag tror inte att man klarar som människa att både arbeta i högsta tempo, vara totalt fokuserad och skapa något riktigt vackert med njutning där inuti sig själv. Jag tror fokusering kräver tid och att man jobbar lite långsammare än allra högsta växel. Därmed inte sagt att man arbetar långsamt, bara lite långsammare.

    Sedan är högsta växel olika för olika människor, tänker jag. Jag är själv en människa som jobbar och alltid jobbat i högsta tempo. Fast när jag så småningom gick in i väggen tvingades jag att lära mig nytt. Jag tvingades att prova ett annat tempo ibland. Inte alltid, men ibland.

    Jag tror att det är bra för oss som människor att våga prova olika tempon i det vi gör, både i arbetslivet och i vardagen. Fokusering kräver lite långsammare rörelser och ger ett mervärde som man tappar när man kör på i högsta hastighet hela tiden, tror jag. Det är min erfarenhet.

    Kramar till er alla!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Har något till dig på min blogg :)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej

    Naturligtvis skrev jag om ytterligheter för att klargöra..jag hjälper ofta till i klädesbutik och att ta sig tid att slå in vackra paket nu i juletid t ex finns inte alltid tid för..men skulle ev kunder betala lite extra skulle det nog kunnas inhyras extra personal för det...det finns så många sorters jobb som kräver tid att passas för att inte tala om alla nyhetsartiklar i tidningar t.ex de kräver snabbhet...Idag när arbetsgivare drar in på personal är chansen ännu mindre att jobba långsammare..men klart det finns arbetstillfällen där detta kan fungera..men ofta är det företag på nedgång..Nä hemmajobb kan anpassas för en själv och i den takt man själv vill arbeta..och hur man arbetar..Jag tror fortfarande att det är en utopi och en tanke bara...ett samhälle måste fungera i alla lägen....

    PS Där är något fel med din blogg eller inlägg det kommer konstigheter..har du gjort något speciellt den senaste tiden här på bloggen..något skumt är det....

    Kojiki

    SvaraRadera
  6. PS

    Så här ser inlägget ut nedan på blogg banken..jag får ta bort dig från blogg banken så att felet kan rättas till!


    Maskroskvinnans Tankefrön - Anna-Karin Mattsson
    Bloggtoppen.se Maskroskvinnan : http://www.maskroskvinnan.se - Sveriges bästa bloggar - Lista din blogg - Bloggtoppen.se Maskroskvinnan : http://www.maskroskvinnan.se - Sveriges bästa bloggar - Lista din blogg
    3 timmar sedan

    SvaraRadera