måndag 19 september 2011

Överlevnadsplan inför hösten och vintern


Morgnarna och kvällarna blir allt mörkare. Igår ösregnade det nästan hela dagen. På kvällen gick jag ut mellan två skurar. Det var svart som i november. I de upplysta villafönstren såg jag människor sitta och prata kring tända stearinljus.

Plötsligt gick jag ner mig i en djup pöl. Jag kände vattnet tränga in i mina gympaskor som ska hålla för fukt. Men det gjorde de inte. Där tvärvände jag. Började gå hemåt igen.

Det känns för tidigt med mörker och höstkänsla för mig. Jag har inte hängt med den här sommaren. Men det är inget jag kan göra något åt. För mig själv försöker jag fundera ut en plan hur jag ska ta mig igenom hösten och vintern. Särskilt om det blir en lika lång och tuff vinter som förra året.

MIN ÖVERLEVNADSPLAN INFÖR HÖSTEN OCH VINTERN (så här långt)

1. Motion (gärna dans som gör mig så glad).

2. Ut i ljuset och luften varje dag.

3. Göra något roligt varje dag (som att blogga, lyssna på musik, läsa böcker, träffa människor som jag trivs med).

4. Planera in biobesök eller små utflykter. Helst av allt en riktig semester. Kanske till fjällen.

5. Titta på YouTube-klipp eller en film som får mig att skratta. Skratta varje dag.

Hur tar du dig igenom hösten och vintern?


8 kommentarer:

  1. Håller med dig om att hösten kom snabbt. Långa vintrar har gjort att sommaren har känts så kort. Jag måste vänja mig vid tanken. Skratta är a och o för mig med samt att tex baka. Älskar doften av nybakat bröd eller annat gott. Ut och gå i skogen med hundarna. Precis nu ska jag tända några ljus (i mörkret och regnet) och äta en pepparkaka eller två...! Kram

    SvaraRadera
  2. En liten söndagsutflykt gav dessa rader. Jag anade en plan från dig.

    Mycket regn i dag . . . . . . . . . . . . . . .Ljumt stilla väder
    rönnbärsträden i allén . . . . . . . . . . . . en mulen septemberdag
    vattenspeglar sig. . . . . . . . . . . . . . . . . Rönnbär på marken.

    Din överlevnadsplan kommer säkert att fungera. Som skriven av
    Kalle i Tallebacken. Men bion här har nått to the end. Nu ska jag
    öka på vinterförrådet av äppelmos. Hej och kram Anna-Karin. :)

    SvaraRadera
  3. bra med en överlevnadsplan skall ta efter några av dina punkter. Har svårt med att sätta mig med en bok, lite för rastlös, springer undan jobbiga tankar lite för fort än för att finna ron tyvärr.
    Men motion det skadar aldrig och med hund är det givet dagligen ut i ur och skur.
    Önskar dig en riktigt fin kväll. Vi skall heja på varandra under vintern så går det nog bra ska du se. Kram Gela

    SvaraRadera
  4. Verkligen en befogad fråga. September som brukar vara en sån fin höstmånad. Regn och regn varje dag och mörkt och huuu. Någon semester kan jag inte planera in men jag får försöka anamma dina råd och vara ute t ex så mycket som möjligt. Annars har jag inte bra tips f n. kram

    SvaraRadera
  5. Annika: Ja, visst kom väl hösten lite väl snabbt i år. Men det är inget man kan göra något åt. Man får försöka fixa så att man har det så bra man kan i alla fall.

    Förut älskade jag hösten. Men sedan jag fick utmattningsdepressionen är jag mera skör, jag klarar inte mörkret som jag gjorde förut. Så jag får hela tiden motarbeta det depressiva som vill smyga sig fram. Ha små knep som lyfter mig. :)

    Doft av nybakt låter härligt! :)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Kalle: Du skriver så vackert. Har du tänkt samla det du skriver i en diktbok? I så fall vill jag köpa den av dig. Du tar så fina bilder också, Kalle. Jag tyckte mycket om det du skrivit här om rönnbären.

    Lycka till med äppelmoset!

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Gela: Heja på varandra under hösten och vintern, tack, Gela, det låter nästan som det bästa överlevnadsknepen av dem alla. :)

    Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  8. Cathrin: Det regnar idag hos mig igen. Grått och mulet. Men det kan vi ju inte göra mycket åt, hur gärna vi än vill.

    Jag försöker att ge mig ut mitt på dagen, alldeles särskilt under vinterhalvåret. Då är det allra mest ljus och det är viktigt för hur man mår i sin själ.

    Ännu bättre är det om man kan promenera nära vatten. Det spelar ingen roll om det är en liten sjö eller ett stort hav. Där är mera ljus nära vattnet. Så jag försöker att söka mig till Vättern eller den lilla sjön nära där jag bor så ofta jag kan.

    Gå på bio gillar jag att göra också på hösten och vintern. Det är mysigt. Helst tittar jag på en komedi eller en kärlekskomedi. Skratta är viktigt. Om man inte orkar skratta själv får man ta hjälp av t ex en rolig film. :)

    Kram!

    SvaraRadera