torsdag 8 september 2011

Till minne av Stefan Liv


När jag kramar min dotter på Landvetter som precis kommit hem från sin semester i Turkiet, viskar hon i mitt öra "Mamma, jag tror att Stefan Liv har dött i en flygplansolycka". Jag kramar min älskade dotter länge, länge. Medan Stefan Livs anhöriga, och också många andra anhöriga till de omkomna i den tragiska flygplansolyckan igår, aldrig mer får krama sina älskade.

Jag minns alla de gånger jag sett Stefan Liv, den unge ishockeymålvakten som vi jönköpingsbor känner sådan stolthet över. Stefan Liv som bjudit mig och så många andra på så mycket spänning, så mycket glädje, så mycket lättnad varje gång han höll nollan i matcherna. Varje gång vi såg guldhjälmen på hans huvud. Hans alldeles egen påhittade isdans efter matcherna. Charmen, lugnet, tålamodet med journalisternas frågor. Svetten i hans panna efter en match. Stefan Liv, ett av Jönköpings ansikten utåt. Älskad och beundrad inte bara för den målvakt han var utan också för sin personlighet. Sin ödmjukhet, humorn och hans generösa sätt att vara.

Jag minns de gånger jag såg Stefan Liv på gatorna i Jönköping och på Mackmakeriet på Smedjegatan tillsammans med sina vänner och lagkamrater. Jag minns när jag mötte honom på Klostergatan strax innan han skulle resa till Ryssland. Han kom gående i riktning mot Torpaplan med sitt barn i sittkärra. Jag minns att jag tänkte hur liten han såg ut, utan alla de där målvaktskläderna på sig. Han såg lycklig ut där han gick med sitt barn i sittkärran. Lugn, trygg. Som vilken småbarnspappa som helst. Fast han var också en proffsmålvakt i ishockey på väg mot nya utmaningar i Ryssland.

Nu är Stefan Livs karriär slut. Över Jönköping vilade sorgen tung igår kväll. Min tonåring, hennes kille och deras kompisar ville till Kinnarps Arena för att tända ljus. Jag körde dem dit medan man tog prover på min mamma på sjukhuset dit hon fått åka in hastigt samma kväll.

Där var många unga människor kring Kinnarps Arena, blandat med alla andra åldrar. En del hade HV-tröjor på sig. Jag såg också människor i Frölundatröjor och Färjestadströjor tända ljus för Stefan Liv. Sorg förenar människor. "Han hälsade alltid". "Han var så mycket mer än en ishockeymålvakt". "Jag kan inte fatta att han är död". "Jönköping blir så tomt utan Stefan Liv". "Stackars hans familj". Människorna kring ljusen viskade. Men de allra flesta stod där tysta. Några snyftade. Många unga pojkar, tonårskillar, stod där, framför bilden på Stefan Liv, och snyftade. En idol och förebild har lämnat oss alldeles för tidigt.

Jag kommer alltid att minnas stunderna med dig, Stefan Liv, som målvakt i HV71. Jag kommer att minnas den intensiva spänningen i matcherna. Jag kommer att minnas jublen när du, Stefan Liv, höll nollan match efter match. Jag kommer att se dig framför mig i guldhjälm för evigt. Jag kommer att minnas den där gången du och ditt lag tagit hem guldet och vi fick höra dig berätta så öppenhjärtligt och till och med sjunga för oss alla som kommit till det sprängfyllda Hovrättstorget för att hylla dig och de andra spelarna. Jag kommer att minnas när jag hämtade min överlyckliga dotter som väntat på dig i timmar efter matchen i Kinnarps Arena och fått sin tröja signerad av dig och av laget. Tröjan hänger fortfarande på väggen i hennes rum, som en tavla. Jag kommer att minnas småbarnspappan jag mötte där på gatan, på väg mot Ryssland för nya utmaningar. Jag kommer att minnas dig, Stefan Liv. Tack för allt du gav oss under din stund på jorden.

För mig bär du för alltid en guldhjälm på ditt huvud. Vila i frid, Stefan Liv.



















Läs gärna även Desirée Fredlunds personliga minnen från Stefan Liv.


12 kommentarer:

  1. Tände ett ljus för Stefan Liv och alla de övriga omkomna och deras nära och kära.....

    SvaraRadera
  2. Jag tänder ett ljus i mitt fönster...
    Mina tankar går till Stefans familj, anhöriga och vänner med en önskan om tröst och hopp.
    Just nu är det inga ord som räcker till tröst men jag tänker på alla berörda....

    SvaraRadera
  3. Se min kommentar på Passagen. kram Cathrin

    SvaraRadera
  4. Det är alltid så tungt när sådana här katastrofer händer. Tänker ffa på deras nära och kära. Fru och 2 små barn som aldrig får träffa sin pappa igen...
    Kram Annika

    Hoppas lilla mamsen kryar på sig återigen!

    SvaraRadera
  5. Ja det är tragiskt, vad har de för flygplan där i Ryssland igentligen ? Man blir bestört, stackars familjen med...
    Skönt att din dotter är hemma och välbehållen.
    Kram från Carola

    SvaraRadera
  6. Hej Anna-Karin!

    Vad fint du har skrivit om Stefan och vad vackert det är på bilderna med alla ljus. Det här att man samlas och tända ett ljus, lägga en blomma och att sörja tillsammans har blivit ett vackert fenomen som sprider kärlek och omtanke.


    Det är oerhört tragiskt det som hänt hela det ryska laget och jag tänker också på alla anhöriga. Just ishockeylag är ju sådana som ofta flyger fram och tillbaka sa de ikväll och jag tänker genast på den gången då en del av Frölundas lag krachade på 70 talet. Min släkting var med och jag kommer ihåg hur oroliga vi var.

    Om din mamma kommer det nog ett brev i stället.

    Kramar till dig.
    Bella

    SvaraRadera
  7. Gökboet: Jag tror att vi är väldigt många som har tänt ljus för de som omkom i den här tragiska olyckan. Det är så tungt i Jönköping just nu. Att tända ljus är ett fint sätt att visa sitt deltagande, tycker jag.

    Det finns något vackert i att människor visar empati och medkänsla vid sådana här stunder.

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  8. Anonym: Tack för att du läste. Jag tänker också mycket på de anhöriga till Stefan Liv just nu. De får stöd läser jag i lokalpressen, men ett sådant här trauma tar lång tid att ta sig igenom. Jag önskar dem kraft.

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Annika: Tack för att du läste. Det gör riktigt ont att tänka på de anhöriga till Stefan Liv och det de nu tvingas gå igenom. Av hela mitt hjärta önskar jag dem kraft.

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Annika: Min mamma är hemma från sjukhuset nu igen. Men man vet fortfarande inte orsaken till hennes låga blodvärden. Jag tar en dag i taget. Tack för det du skrev till mig. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Carola: Det är verkligen tragiskt, jag känner mig väldigt ledsen över att en människa som Stefan Liv ryckts bort så tidigt, inte mer än 30 år och med små barn och nygift. Varför, undrar jag. Jag önskar kraft till hans anhöriga.

    Jag känner tacksamhet att min dotter är hemma igen. Hon har haft en härlig semester och jag har sett så fina bilder från Turkiet. Det verkar vara stabilare väder där än här i Jönköping. Och varmare. Kanske ska vi flytta dit, Carola? ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Bella: Tack för att du läste. Hela Jönköping är i sorgstämning just nu. Igår flaggade man på halv stång på offentliga platser. Imorgon ska man ha "Stefans dag" i stället för att spela match mot Frölunda. Lokaltidningen är full av artiklar med människor som berättar om Stefan och av bilder på Stefan. Stefan Liv var en människa som spred glädje och värme omkring sig. Han var generös och öppen. Han var så mycket mer än en skicklig ishockeyspelare. En människa man inte glömmer.

    Min mamma är hemma från sjukhuset nu igen. Det är slitigt att ha åldrande föräldrar som får åka in och ut mellan sjukhuset. Men man vänjer sig vid mycket som människa. Kanske får vi veta orsaken till hennes låga blodvärde, kanske inte. Jag tar en dag i taget.

    Ha en fin helg, Bella!

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera