tisdag 20 september 2011

Två intressanta intervjuer


Idag gjorde jag två intervjuer på samma dag. Det är mycket information, känslor och stämningar som jag tar in. En intervju är ett samspel mellan människor för mig. Jag behöver vara lyhörd och fokuserad. Så, just nu är jag trött. Men jag kommer igen. Nu ska jag smälta alla intrycken och sedan tar jag tag i själva skrivandet.

Den första personen jag intervjuade idag var sångerskan och författaren Lena Maria Klingvall som bor i Jönköping. En människa som har med sig så många upplevelser från livet att jag säkert skulle kunnat sitta och samtala med henne i en hel vecka. Men en intervju tar 45-60 minuter för det allra mesta. Och i det här fallet intervjuade jag en person till samtidigt med Lena Maria. Så det gällde att vara förberedd och i mitt huvud redan ha tankar kring vad artikeln skulle handla om.

När den intervjun var klar hade jag tid för lunch. Sedan var det dags för nästa intervju. Den här gången med en skolrektor för en nybyggd skola.

Det känns att jag är tröttare den här hösten än vad jag var förra hösten. Men jag tror ändå att jag klarar att göra det som är planerat fram till jul. Jag använder mig av samma metod som jag gjort hittills. En dag i taget. En sak i taget. Så brukar det bli bra.

Imorgon ska jag skriva artiklar. Det ska bli roligt. Jag har massor som trängs därinne i mig nu och väntar på att få bli till ord, meningar och berättelser. Det handlar om att hitta en röd tråd. Sedan brukar skrivandet gå som en dans. 

8 kommentarer:

  1. Du fixar detta. Det går som en dans........
    Anna-K

    SvaraRadera
  2. Jättebra tjejen!

    Förstår att du är trött efter allt som varit, men jag tror och vet att du fixar det här!

    Lycka till!

    Kram / Bella

    SvaraRadera
  3. Moi: Tack! :) Och jag gillar din, även om jag just nu inte hinner läsa så mycket i andras bloggar, tyvärr, eftersom jag är inne i en intensiv period av jobb. :)

    Var sak har sin tid. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Anna-K: Tack för att du peppar mig och så glad jag blev att du dök upp här. Jag har ju ingen aning om hur många som fortsätter att läsa min blogg sedan jag flyttade från Passagen. Men jag var tvungen att göra den här flytten för min egen skull. Det är mer effektivt att blogga från BlogSpot än från Passagen. Jag sparar tid, tid som jag behöver för att jobba och också för att stötta min mamma. :)

    Stor kram!

    SvaraRadera
  5. Bella: Tack goa Bella för att du finns där och stöttar mig när jag behöver det! :) Nu har jag skrivit den första artikeln på morgonen, det gick som en dans och jag känner mig nöjd med det jag skrivit.

    Jag önskar mig skrivro, just nu. Att mamma kommer att ha en bra period när jag jobbar. Men jag kan inte veta det. Det är ett stressmoment. Men jag får ta en dag i taget. En sak i taget.

    Och så är det ju beskedet om jag kommer att få bli sjukskriven igen till viss del. Om det blir positivt kommer säkert en sten att falla från mitt bröst.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  6. Det måste vara intressant att bli intervjuad av dig Anna-Karin. Hur kommer du på frågorna som du ska ställa?
    Regn idag med,det är inte så roligt att vara ute o promenera då.
    Kram från Carola

    SvaraRadera
  7. Carola: Nu för tiden bestämmer jag inte så mycket frågor i förväg innan intervjun. Jag försöker att vara så avslappnad som möjligt när jag ska intervjua så att jag kan lyssna bra på den jag talar med.

    Oftast har jag något jag kan börja intervjun med, ett tema, t ex som vid den senaste intervjun jag gjorde som handlade om en nybyggd skola. Sedan blir det ett samtal där man ger och tar hela tiden. Jag lyssnar med "stora öron" och då är det lätt att ställa frågor och också att lägga märke till vad som är viktigt att anteckna och vad som inte är lika viktigt.

    Övning ger färdighet, handlar det om lika mycket när man intervjuar som när man spelar piano, tror jag.

    Det handlar också om att kunna skapa en trygg stämning så att människor vågar öppna sig och berätta. Och så klart om att vara nyfiken på människor och allt möjligt i livet, nyfiken på ett positivt sätt och öppen.

    Mulet och grått idag också. Det känns som november fast det bara är september. Hur ska det då kännas i november, tänker jag? ;)

    Kram!

    SvaraRadera