onsdag 9 november 2011

Ibland känner jag mig som en igelkott



Ett grått, mjölkigt dis har lagt sig över Vätterbygden. Det är råkallt. Men jag tänker inte klaga så länge det inte är halt eller snö därute. Det har varit en fin och varm höst så här långt i år.

Jag har fått klart med nästa jobb till Skrivklådan. Det känns så klart mycket bra så som läget är för mig just nu, med utförsäkringen. Jag fick inget brev i brevlådan om beslutet från Försäkringskassan idag heller. Och jag hör inget från facket när det gäller företaget där jag har kvar min anställning. Jag bryr mig inte så mycket längre. Det är bättre att låta det vara. Bättre att lägga min energi på det som ger mig glädje och känns positivt i mitt liv, det som ger mig kraft. Acceptans. Tillit.

Yngsta dottern får jobb nästan varje dag som vikarie i barnomsorgen. Det är jag tacksam för. Jag tror att hon precis som sin storasyster är på väg att hitta sin egen väg i livet. Det känns gott i mitt bröst.

Vissa dagar i november känner jag mig som en igelkott. Som att jag har gått i ide. Inte fullständigt, men lite grann, i mitt huvud. Samtidigt tycker jag om känslan av att vara i ett ide. Att rulla ihop sig, grotta in sig någonstans och bara vara och låta allt annat vara.

Hösten är en fin tid för eftertanke, tycker jag. En bra tid att fundera över vad jag vill med mitt liv. Vilka steg jag vill ta när jag kommer ut ur mitt ide nästa gång.

Jag tror att vi nutida människor tar oss för lite tid för eftertanke. För mig är bloggandet tid för eftertanke. Att dricka té och se ut genom fönstret på himlen och skogslönnen är också tid för eftertanke för mig.

Tar du dig tid för eftertanke i ditt liv?

10 kommentarer:

  1. Absolut! :) Jag har ett överflöd av ensamtid...

    Varma kvällshälsningar!

    SvaraRadera
  2. Ja, möjligtvis har jag för mycket tid till eftertanke. Idag var det deppigt värre. Men så kom jag iväg på jobb. Det hjälpte faktiskt. Jag känner mig också lite igelkott. Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har inte så mycket tid till eftertanke,'men det är nog viktigt att ha det. Jag känner mig som en björn som vill gå i ide framåt Januari...bra att din dotter får jobb varje dag. Nu måste jag matta À
    Kram från Carola

    SvaraRadera
  4. Ja, jag kan bara sitta i en stol (som en meditation) och låta tankarna komma och gå, men just nu sitter jag fast i en orosspiral och kommer inte vidare. Avundas inte de som ständigt är på språng och måste stressa. Min stress är mer av inre natur och den hämmer med förstås. kram cathrin

    SvaraRadera
  5. Var har 7-sovardagen blivit av i nutidens alla firardagar?

    Snigeln sin husvagn
    Sköldpaddan sitt vandrarhem
    Larven sin kokong,

    Ett naturligt val
    kroppen må själv bestämma
    när den vill sova.

    En ”Sova hela dagen”dag borde införas i november, eller
    hur Anna-Karin. Väck mig till våren. Kram Kalle.

    SvaraRadera
  6. SoF: Det låter härligt. Det händer faktiskt ibland idag att jag kan sakna den där tiden när jag inte jobbade alls, varken ideellt, i praktik eller som min egen chef. Det jag saknar är all den tid för eftertanke som jag hade då. Jag har fortfarande tid för eftertanke nu också, men inte lika mycket som då.

    Kram och en fin helg önskar jag dig!

    SvaraRadera
  7. Marika: Då är vi två som känner oss som igelkottar ibland. :)

    Det gäller att hitta sin egen balans när det gäller tankarna, tror jag. Alltför mycket tid för eftertanke kan ibland mera bli grubblerier och det känns inte bra inuti alltid. Då kan det vara bra med ett jobb, eller något annat så att tankarna får vila ett tag.

    Livet skiftar. För min del har där funnits perioder med ingen tid alls för eftertanke, också tider med alltför mycket tid för eftertanke och så tider där det varit balans mellan tid för eftertanke och annat i mitt liv. Så är det nog för många, tror jag, livet.

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Carola: När man har ett småbarn är det nog särskilt svårt att få tid för eftertanke. Bra om man kan få lite avlastning ibland då, tänker jag.

    Jag kan nog känna mig som en björn jag också i januari. Tänk att få sova då tills det blir vår, så skönt.. ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Cathrin: Det är härligt att sitta i en fåtölj och låta tankarna svepa förbi tills det plötsligt kanske dyker upp en tanke som annars aldrig blivit lyssnad till.

    Men ibland kan man ha en inre oro eller rastlöshet som gör att man inte kan sitta still. Det var en tid i mitt liv när det var så, ganska länge. Men den gick över, den också. Det mesta i livet blir bättre så småningom om man bara orkar hålla ut.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  10. Kalle: Det var för inte så länge sedan som jag bestämde mig för att unna mig att sova och slappa i sängen en hel dag. Det var på helgen. Vilken skillnad det gjorde för hur jag mådde dagen efter!

    Ibland kan det säkert vara klokt att unna sig en hel dags vila, så som det var med helgdagarna förut. Jag tror att vi skulle må bra av att fira "söndag" någon dag i veckan, vilken dag man själv väljer spelar ingen roll, bara man ser till att ta det lugnt någon dag. Vänta in sin själ. :)

    Kram!

    SvaraRadera