torsdag 15 december 2011

Handlat hundprylar



I första hand behöver en hund mycket kärlek, mat och ett hem. Precis som vi människor. Men lite annat behöver en hundvalp också. Precis som vi människor. Hur som helst inbillar man sig gärna det när man köpt sig en hundvalp. Det finns så mycket som det lockar att köpa till den lilla söta hunden.

Idag har jag och yngsta dottern köpt "start-kitet" till lilla Mimmi. Vi åkte till Rilo på Solås Center och handlade. Det blev inte så dyrt som jag trodde att det skulle bli. Alltsammans hamnade på cirka 1000 kronor och det mesta kommer att hålla under lång tid. Frånsett den lilla rosa hundselen och den stickade svarta hundtröjan som kommer att få bytas ut när Mimmi vuxit till sig. Hundbajspåsarna kommer nog också att gå åt snabbt, gissar jag.



En liten rosa rosett att sätta på Mimmis huvud (kanske på julafton) ville yngsta dottern att vi skulle ha med oss hem. Den fick vi på köpet av den vänliga kvinnan som hjälpte oss i affären.

Hundbädden föll jag för direkt. Den ser nästan ut som en svart skinnsoffa. Snygg, lätt att torka av och mjuk och gosig att ligga i för Mimmi.



Nu är det bara Mimmi som fattas. Vår katt var väldigt nyfiken på det vi handlat och nosade länge på det. Jag undrar vad hon tänker. Jag är säker på att hon känner att något är på gång. Det är liten hundvalp i luften just nu. Dagarna till måndag känns oändligt långa. Och därute faller stora vita snöflingor och gömmer allt det gröna under ett dämpande täcke.



14 kommentarer:

  1. Hej Anna-Karin!
    Det märks att lilla Mimmi kommer att få ett underbart liv,tillsammans med underbara människor.:-))
    Kram Wiola.

    SvaraRadera
  2. Minns hur det var när jag väntade på mina små liv, det är en lååååång väntan. Men så härligt när man får hem den lilla,man kan inte sluta gosa. En valp är ju det goaste som finns, så jag gläds med dig. Du kommer garanterat att få en underbar jul med lilla Mimmi.Ha det så bra fram till måndag!

    SvaraRadera
  3. Ja, jag funderade också över vad katten "skulle säga". Tror lilla Mimmi kommer att må som en prinsessa hos er. Snart är det måndag ska du se./kram cathrin

    SvaraRadera
  4. Oj, behövs det så mycket grejer och prylar för en liten valp?
    Mycket mer än till Carolas Amanda! Inte konstigt att
    katten”Murre” med sitt fina bordsskick, ser fundersam ut.

    Grattis till din lekkamrat Anna-Karin. Hon blir bortskämd
    förmodar jag. Våra hundar hade bara en mat och vattenskål.

    Så nära och bra du har det mellan datorn och till sofflocket,
    det ska jag försöka ta efter. Kram från Kalle i Tallebacken.

    SvaraRadera
  5. Jisses så många prylar man behöver när man blir med valp! Men det är väl också det som är lite av tjusningen. Att fixa och dona tills nykomlingen i familjen kommer hem...

    Söt är hon, lilla Mimmi, verkligen.
    Jag önskar dig all lycka till med "matterollen".

    Det var längesedan jag var här inne hos dig. Känner mig så egotrippad just nu och har bara min egen packning i huvudet att jag glömmer alla mina vänner.

    Läste om hur det är ställt med din mor och det gör riktigt ont i mig. Jag vet egentligen inte vad jag ska säga mer än att jag förstår din oro.

    Kanske kan lilla Mimmi var en god tröst när det svåra kommer.

    Läste också att du fått din ersättning!
    Grattis!
    Jag blir så glad när besluten blir de rätta!

    Nu är det så där sent igen för mig så jag säger god natt och önskar dig en bra dag i morgon.

    Kram/Bella

    SvaraRadera
  6. Wiola: Tack! :) Jag ska verkligen göra allt jag kan för att lilla Mimmi ska få ett så bra liv som det är möjligt hos oss.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Carina: Ja, så långa dagarna känns just nu när jag väntar. :)

    Det kommer att bli så mycket gos och kel med den här lilla Mimmi. Hon ville ju inte lämna min famn när jag höll henne, hon var den enda av valparna som var så just mot mig. Det kändes mycket märkligt och sedan så var jag fast, jag kunde tänka mig en annan valp än just lilla Mimmi.

    Kanske att vi kan gå hundpromenader ihop lite längre fram i vår, vem vet, du och jag, Carina? :)

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Cathrin: Det blir spännande att se hur vår katt och Mimmi kommer att möta varandra. Har vi tur blir de lekkamrater. Min katt behöver få upp farten lite, så att säga. ;)

    Idag är det fredag så nu är jag en dag närmre när vi ska hämta hem den lilla jycken. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Kalle: En liten valp behöver först av allt kärlek, mat och ett hem. Men ett litet hundtäcke är bra för en liten hundvalp så här på vintern. Klotången behöver jag för att klippa klorna en gång i veckan på valpen, borsten behöver jag hela Mimmis liv för att ta hand om pälsen, hundbajspåsar kan jag inte vara utan nu för tiden, tuggben behöver valpen få bita i, det finns speciella tundben så jag slipper att borsta tänderna på hunden, ja, för mig behövs det lite saker när man köper en hundvalp.

    Sedan så är det ju väldigt, väldigt roligt att handla lite saker till en hundvalp också, det ska jag erkänna. Jag är tacksam att jag kan det, jag har drömt och sparat länge för att kunna göra det jag gör nu. :)

    Vad är det för hundar som du har, Kalle? :)

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Bella: Tack för att du kikade in här och läste hos mig. Hoppas att det går framåt för dig med flytten, jag gissar att du har fullt upp och jag tänker på dig till och från. :)

    Det ser nog mer ut än vad det är, de här hundprylarna. Där är klotång, hundborste, tuggben, en liten stickad tröja som behövs nu när man skaffar sig en hundvalp på vinterhalvåret, en hundsele för det är bättre än ett koppel för en liten valp, hundbajspåsar, en liten hundleksak, tuggben, tass-salva som skyddar trampdynorna när hunden går på saltade vägar t ex, mat- och vattenskål, en hundbädd som ska stå bredvid min säng och så hundgodis som jag ska använda för att träna hundvalpen. Det var nog det hela, tror jag. :))

    Det har varit och det är tungt kring min mamma. Det är olika dagar, ibland mår hon lite bättre, andra dagar mår hon dåligt. Jag kan inte göra något när det gäller hur det är med mamma, inte mer än det jag gör.

    Visst finns där en tanke i mig att den lilla hundvalpen kommer att ge alla oss i familjen så mycket kärlek och hjälpa oss genom tunga dagar. Så var det när min svärmor dog hastigt i cancer för elva år sedan. Vi sörjde alla så det var så "död" stämning kring bordet. Sedan bestämde jag mig för att skaffa en katt, trots visst motstånd. Och när katten kom in i huset vände hon sorgen i oss, hon fick oss att skratta igen. Ett djur kan göra stor skillnad i en människas liv, verkligen.

    Men i första hand skaffar jag mig lilla Mimmi för att jag drömt om att ha en hund i hela mitt vuxna liv. Och nu när jag fått sjukersättningen beviljad kände jag att jag kunde unna mig att göra verklighet av den drömmen. Jag har sparat och drömt länge om att ha en liten hund. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Ser jag inte en liten hundkofta där i högen ;) på ÖB har de hundjackor vid regn med foder i för 50 kronor, det är bra att ha lite att byta med. Jag tycker dina inköp blev billiga med tanke på allt fint du fick, bara hundsängar brukar vara dyra. Lova att inte lära henne att ligga i din säng som jag fått ångra här ;)
    Kram Carola

    SvaraRadera
  12. Carola: Tack för tipset om hundjackan på ÖB! :) Jag ska lära henne att ligga i sin hundbädd intill min säng, det har jag bestämt. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Hej Anna-Karin

    Har inte skrivit till dej på ett tag-men följer dej här inne-klarar mej inte utan det!

    Vill önska Lycka till med din söta lilla hundvalp
    jag går lite i samma tankar att skaffa mej någon att bry sej om och som behöver mej

    En varm och skön GodJul önskar jag dej

    KRAMAR från Louise

    SvaraRadera
  14. Louise: Så glad jag blir att få en hälsning från dig så här till jul! :)

    Idag ska vi hämta den lilla hundvalpen och timmarna känns oändligt långa tills det är dags. Det är "värre" än att vänta på jultomten. ;)

    Jag önskar att du ska kunna skaffa dig det du känner är rätt för dig. En hund ger villkorslös kärlek. En katt är det mest lättskötta djur jag haft i mitt liv. Den ger kärlek när DEN vill, ha, ha.. :) Nu har jag snart både hund, katt och en dvärgvädurkanin. Vilken lycka! Vilken rikedom! :)

    En riktigt fin och rofylld God Jul och ett Gott Nytt År önskar jag dig, Louise! Vi ses här i bloggen! :)

    KRAMAR
    Anna-Karin

    SvaraRadera