onsdag 21 december 2011

Valpliv



Mimmi älskar snö. Vilken hundvalp gör inte det, förresten? Som tur är, så har det kommit en del snö hemma hos mig de senaste dagarna. Det är faktiskt så att jag vågar hoppas på en vit jul i år också.






Valpliv är ett enkelt liv. Åtminstone om man jämför med hur det var att ha en liten bebis. Mimmi har sovit hela natten utan att störa mig inatt också, i sin hundbädd bredvid min säng. Sedan är det en jämn rytm av sova, rasta, äta, rasta, leka, rasta, sova, rasta och så vidare. Och en hel massa gos och kel hela dagarna.






Mimmi kommer redan till mig när jag kallar på henne. Jag vet inte om jag ska tro på att hon verkligen redan fattar att hon heter Mimmi. Men kanske gör hon det. Hon får hundgodis när hon kommer till mig när jag kallar på henne "Mimmi, hit". Och jag menar, vilken hund som helst skulle väl heta Mimmi om hon/han fick hundgodis för det.


Det är tur att Mimmi plockar in så mycket glädje i mitt liv just nu. För mamma blir allt svagare och det är jobbigt att se på och inte kunna göra något åt det som sker.

Men vem vet vad som händer. Livet är så märkligt oförutsägbart att jag är klok nog att ta en dag i taget just nu. Var sak har sin tid i livet. Valptid. Och annan tid.




14 kommentarer:

  1. Visst är det helt underbart med hund. Gläds med dig. Man får så många fler leenden på sina läppar när man har hund. Ha en fin dag/Gela

    SvaraRadera
  2. Det är så roligt att se dig glad Anna-Karin :) kanske nu du får extra krafter att gå igenom det svåra hos din mamma.
    Kram från Carola

    SvaraRadera
  3. Värme och kärlek lyser om er och gör mig så himla glad!
    Men jag vet ju också att du har svåra och tunga tider framför dig, men med lilla Mimmi vid din sida får du kanske oanad hjälp...

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hejsan i snöyran Anna-Karin.
    En liten hundhaiku från Kalle.

    Livet är märkligt.
    Precis vad man behöver,
    kommer i rätt tid.

    SvaraRadera
  5. Visst är det underbart med en liten valp... och så smarta de är och så snabbt de lär sig allt! Mimmi är verkligen supersööt! Massor med Julkramar till er båda!

    SvaraRadera
  6. En sådan söt lite pälsboll! Lycka till med hundlivet! Du ser så glad ut på bilden, passar dig bra att bli matte.

    KRAM

    SvaraRadera
  7. Så härligt att se dig glad och ni är så fina ihop. Och snöfobin verkar bara borta också. Var sak har sin tid. Jag minns när min mamma gick bort så berättade min syster att hon var gravid. Glädje och sorg - hand i hande. Sånt är livet. kram cathrin

    SvaraRadera
  8. Gela: Det är underbart att ha en liten hund, tycker jag, och många skratt och leenden och varma känslor i hjärtat blir det. :)

    En fin julhelg önskar jag dig. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Carola: Lilla Mimmi ger mig kraft, så är det. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Gökboet: Härligt att du gläds med mig, det är stort. :)

    Ja, lilla Mimmi kan vara den bästa hjälpen av alla när andra bitar i livet är tunga.

    En fin julhelg önskar jag dig. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Kalle: Visst är det märkligt, så är det ofta. Att det man bäst behöver på något sätt kommer till en i livet. Om man är öppen för att ta emot det. :)

    Har du någon snö där du bor, förresten?

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Ilse-Marie: Det känns verkligen härligt med den här lilla vovven, rena rama glädjepillret är hon. Precis vad jag behövde efter det senaste året som innehållit så mycket oro, inte minst kring utförsäkringen.

    Tack för de fina orden du skriver till mig och för att du kikade in här. En härlig julhelg önskar jag dig. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Gunilla: Tack! :) En söt liten pälsboll är hon verkligen, Mimmi. :)

    Jag har alltid tyckt om djur i hela mitt liv, det är nog det som syns på bilderna här. :)

    En fridfull jul önskar jag dig, fina Gunilla.

    Kram!

    SvaraRadera
  14. Cathrin: Sorg och glädje hand i hand, så är det ofta i livet. Lilla Mimmi lyfter både mig och de andra här hemma just nu. Tänk så mycket ett litet djur kan betyda för oss människor. Ge kraft. :)

    Kram och en härlig julhelg önskar jag dig!

    SvaraRadera