onsdag 14 mars 2012

Antalet fattiga barn i Sverige ökar

Antalet fattiga barn i Sverige har ökat med 28 000 det senaste året enligt Rädda Barnens fattigdomsrapport, läser jag i Ekot idag. Se även denna länk: Nära en kvarts miljon barn är fattiga i Sverige.

"Det krävs ett batteri av politiska åtgärder och en satsning på den mest utsatta gruppen, ensamstående föräldrar, för att få bort barnfattigdomen i Sverige, skriver Rädda Barnens generalsekreterare Elisabeth Dahlin och Agneta Åhlund, chef för Rädda Barnens Sverigeprogram på Svenska Dagbladets debattsida idag.

Så sent som i höstas uttryckte riksdagsledamot Isabella Jernbeck (M) att det finns inga fattiga människor i Sverige. En åsikt som jag skrev en debattartikel om i Newsmill.

Tiden går. De fattiga barnen i Sverige blir allt fler.

Varför tillåter politikerna att det här sker, undrar jag. Hur länge ska vi stillatigande se siffrorna för fattiga barn i Sverige fortsätta att öka? När det finns politiker som har makten att göra en förändring. Om de vill det.

Alla barn är alla vuxnas ansvar.

3 kommentarer:

  1. Den nuvarande regeringen har annat som går långt före
    än att avhjälpa barnfattigdom. De fattiga barnen har ju
    inte ens bidragit till deras partikassor!
    Det är som Göran Persson sa: ”Den som är satt i skuld
    är inte fri. (Ordspr. 22:7) Inte ens i regeringsärenden. :(

    SvaraRadera
  2. Aj aj, blev så upprörd att jag glömde namnet och
    en styrkekram till dig Anna-Karin. De kan väl
    inte bli för många?
    PS. Nu blommar blåbärsriset i mitt soliga fönster,
    Det gick kvickt, tack för tipset. Kalle.

    SvaraRadera
  3. Tillåter och tillåter. De har i stort sett åstadkommit det.

    Kram till dig som orkar bry dig om andra mitt i din intensiva sista vår med din mamma. Ibland är det så vackert det du skriver om din mamma så att jag hisnar.

    Kram på dig!

    SvaraRadera