torsdag 15 mars 2012

Vila i frid, mamma



Idag på förmiddagen dog min mamma.

Hon fick en stillsam död där jag satt intill henne, vi två ensamma i rummet.


"Jag har varit med om dig. Jag kan aldrig förlora dig". 

(Jacques Werup)


Tack för allt, min älskade, vackra, visa mamma.

Vila i frid.


"Jag är inte rädd, det sa du till mig.
Du tog din hand i min.
Jag sparade alla mina leenden till dig,
för det var det finaste jag kunde ge.

Du skrattade och log in till det sista andetaget.
Du har alltid funnits där,
varje dag sen jag föddes.
Men du är inte borta,
du har bara gett dig av.
Jag vet vart jag kan finna dig,
jag följer fågelns vackra sång,
du sa det själv att en fågel vill jag bli en gång.

Nu flyger du högt bland trädens höga krona,
med fågelvingar så starka,
ända upp till molnen de bär dig,
jag hoppas du någon dag flyger ner till mig,
så jag kan fråga dig,
allt det där man undrar.

Det var en kamp, en lång strid men du vann.
Jag älskar dig."

(Min dotters dikt till mormor idag, 2012-03-15, jag skriver in den här med tillåtelse från min dotter).



18 kommentarer:

  1. Skickar varma kramar och beklagar sorgen! Hoppas oxå du kan känna lite frid i denna stund!

    SvaraRadera
  2. Vill dela en av mina dikter till dig idag....

    Jag tittar på min himmel

    Är den din?
    Är du där bakom?
    Är det där ni änglar håller till?

    Jag hoppas att det är som i många av sångerna:
    som en bro över mörka vatten blev du buren,
    du finns där rosor aldrig dör,
    jag har hört om er stad ovan molnen,
    vi förstår hans vägar bättre ovan där
    och när det kommer tårar från himlen när änglarna gråter
    är det tårar av glädje och tårar av hopp

    Jag tittar mot min himmel
    Den är din
    Du är där bakom
    Ni änglar finns där uppe...

    Dikt © Gunilla Karlsson

    SvaraRadera
  3. Låter som ett fint avslut på livet. Vilken tur att du fanns så nära henne den här sista tiden, så hon fick närhet och tacksamhet av dig.
    Det som hon själv förmedlade till dig/er, och som vi har fått läsa om här på bloggen.

    Tänker själv ofta på min mamma när någon fågel kommer extra nära mig.

    Kärlek och Omtanke till dig Anna-Karin och övriga närstående.

    SvaraRadera
  4. Jag vill ge dig en värmande kram just nu. Beklagar sorgen/Gela

    SvaraRadera
  5. En stor varm kram från mig till er efterlevande!
    Verkar som om din mamma fick ett värdigt avslut.

    SvaraRadera
  6. Varm kram till dig, Anna-Karin
    Vilken vacker dikt.

    SvaraRadera
  7. Vilket fint slut din mamma fick. Jag är så glad för eran skull!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  8. Precis som med mig och mamma.
    Det var bara hon och jag på rummet då hon tog sitt sista andetag.

    Känner så mycket med dig och jag gråter lite för din (och min) skull.

    Saknaden ... Saknaden ...

    Väldigt fin dikt.

    Varm kram till dig Anna Karin
    från Ninacian/Nincasol

    SvaraRadera
  9. Beklagar din förlust Anna-Karin. Jag har medkänsla i er sorg.
    Kram och hjärtlig hälsning från Kalle.

    SvaraRadera
  10. Beklagar förlusten av en älskad mor - mormor!
    Varma kramar!

    Anna-K

    SvaraRadera
  11. Skickar stora styrkekramar till dig vännen.
    Jag tänker mycket på dig idag.
    Ett ljus har jag tänt på byrån som minner oss om alla de kära som har gått före oss. Hon finns hos dig, varje dag, varje timmar och det man nu får trösta sig med är att hon har det bra där hon nu är!

    Kram
    MariLou

    SvaraRadera
  12. Tänder ett ljus för er.

    Tack för vi har fått följa med den här sista tiden och att du visat denna oerhörda kärlek och skönhet för oss.

    Kram

    SvaraRadera
  13. Anna-Karin, din mamma har inte lämnat dig, hon har bara gått lite före...

    Ljus och kärlek till dig och familjen.

    Kram
    Lena

    SvaraRadera
  14. Massor av kärlek till dig du kärlekfulla och modiga människa och själ ❤

    Kärlek ❤ Anna

    SvaraRadera
  15. Kära Anna-Karin,

    jag beklagar sorgen efter din mamma och vill tacka för alla vackra texter och tankar som vi har fått dela med dig.
    Din mamma har det bra nu. Det visade hon ju så tydligt när hon befann sig i mellanstadiet då hon åkte mellan världarna. Vilken gåva att ha fått följa med det ♥

    Hjärtekram
    /Pia

    SvaraRadera
  16. Tack alla underbara människor för ert fantastiska stöd till mig de här dagarna. Jag bär det med mig i mitt hjärta.

    Varm kram

    SvaraRadera