onsdag 16 maj 2012

Sorgsen efter läkarbesked

Idag vet jag att skänkelblocket i mitt hjärta är vänstersidigt.

Det innebär att man kommer att utreda mitt hjärta vidare, bland annat göra ett arbetsprov. När jag har blivit lite starkare igen, sa min doktor till mig.

När skadan skett i mitt hjärta går inte att säga enligt min läkare. Om det är nu eller tidigare.

Jag känner mig sorgsen och väldigt trött just nu.

Det gick inte att få ut vaxproppen ur mitt öra idag. Man spolade länge. Sedan konstaterade man att jag har en hörselgångsinflammation.

Det var knappast det smartaste att spola med vatten när jag har hörselgångsinflammation i mitt öra. Så jag har ännu mera ont i örat nu efter besöket på vårdcentralen än jag hade förut. Nu får jag droppa med andra droppar i mitt öra en dryg vecka innan nästa spolning.

Så jag får fortsätta att leva i sus (fast inte dus) den närmsta tiden.

Det jag längtar efter allra mest just nu är att kunna njuta av att lyssna på musik igen. Som det är nu är det en plåga med musik eller samtal eller höga ljud. Det är tur att jag kan skriva och blogga i alla fall, det ger mig avkoppling och ibland är det bara så skönt att få ned sina tankar på pränt.

Fast hörselgångsinflammationer och vaxproppar är banala saker.

Det som gör mig sorgsen är beskedet om skänkelblocket i mitt hjärta.

Det jag behöver just nu är en lång vilosam semester, att få bli ompysslad.

Inte fler läkarundersökningar (som alltid gör mig så stressad i sig) och oro kring sjukdom.

Jag får jobba med mina tankar kring det här nya beskedet. Försöka att få bort oron och se till att meditera för att få ner stresshormonerna i min kropp. 

Kanske är det som en god vän till mig i cyberrymden säger; "Ibland behöver man bli sjuk för att bli frisk".


8 kommentarer:

  1. Det önskar jag dig också - att bli omhändertagen och ompysslad.
    Slippa oro och kroppsliga besvär.

    Att få vila ut...

    Varma kvällshälsningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, SoF.

      Det är jobbigt just nu. Fast det blir bättre, tror jag. Jag kramar hoppet.

      Varm kram

      Radera
  2. skönt att utredningar ska göras, men trist som attan att de behövs göras.

    du har ett varmt hjärta som lyser och bultar ikapp med dina ord här på bloggen. vill att det hjärtat ska må bra.
    <3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ninja, för de varma orden till mig.

      Jag kramar hoppet och tänker att det här kommer att leda till något bra så småningom.

      Varm kram <3<3<3

      Radera
  3. Många krämpor små, blir man dålig å
    Men med lite medicin, går det sen för full maskin.

    Eller som Kalle i Tallbacken sa:
    Bättre en vaxpropp i örat än att vara helt döv.
    Och en trösthaiku:

    Efter alla prov
    diagnosen måste bli,
    stackars lilla dig.

    Ja Anna-Karin, du får beundra dina egna skrivarverk. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte är det lätt just nu för mig och de som håller av mig, Kalle. Det är jobbigt för hela min familj så som det varit länge nu. Och det känns som att det här läkarbesöket var droppen.

      Fast så som man har det kan nästan alltid vara värre än det är. Så länge man andas finns det hopp, tänker jag. Hoppet släpper jag inte, aldrig någonsin.

      Varm kram

      Radera
  4. Hörselingångsinföammation ....usch stackars dig Anna-Karin !!! Mycket på en gång nu, tur att du kan skriva iaf. Kram och krya på dig, snart blir det nog bättre. Får du peniccilin ? Carola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag får inte pencillin för hörselgångsinflammation. Jag får cortisondroppar till örat.

      Jag har haft så ont och hör ett sus och brus hela tiden som tröttar mig, från örat.

      Imorgon ska jag till vårdcentralen i alla fall. Och jag går inte därifrån förrän de i alla fall fått loss så mycket på vaxproppen att jag hör bättre och har mindre ont. Någonting ska jag väl kunna få hjälp med nu efter allt som är och varit, tänker jag.

      Kram!

      Radera