torsdag 18 oktober 2012

Samtal från handläggaren på FK

Idag ringde min handläggare på FK mig efter att jag sökt henne. Hon berättade att mitt ärende nu ligger på beräkning. Förslaget från FK är att jag ska få min ansökan om permanent sjukersättning till 3/4 beviljad. Men beslutet är inte fattat än.

Jag kände hopp och handläggaren sa att hon kan inte se att det finns något hinder för att min ansökan ska bli beviljad men som sagt är det inget beslut på det än.


Kan det vara sant att jag efter tolv långa år som sjukskriven med utredningar, deltagande i olika projekt, blanketter att fylla i, ifrågasättanden, stress och press från FK, äntligen kommer att få lite lugn och ro när det gäller detta?

Jag hoppas. Samtidigt väcks sorgen till liv i mig över att jag aldrig mer blir arbetsför till 100 %. Fast så är livet. Ingenting är självklart. Det finns saker som mår bäst av att man accepterar dem som de är.

Jag ska skaffa mig ett bra liv hur än det blir.

Mitt värde som människa är detsamma oavsett hur arbetsför jag är på arbetsmarknaden.

6 kommentarer:

  1. Det vore väl skönt att få det klart med fk. Hoppas för din skull. Lite lugn och ro och sedan arbete de timmar som återstår. kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas, Marie-Louise, att det blir beslut om 3/4 permanent ersättning från FK för mig den här gången. Förra hösten fick jag avslag på min ansökan, som var den första gången jag ansökte om permanent ersättning. Under alla mina år som sjukskriven har jag hela tiden hoppats på att kunna komma tillbaka och gjort det jag kunnat för att bli så frisk som möjligt igen.

      Samtidigt vaknar sorgen till liv i mig att jag inte blev fullt arbetsför igen. Kanske får jag äntligen möjligheten att läka ut den sorgen i mig för gott om jag får lugn och ro och slipper att utredas gång på gång. En möjlighet att landa i acceptans av allt som hänt genom åren. Och sedan kunna gå vidare.

      Jag vet att jag kan skaffa mig ett bra liv för mig i alla fall. Det tar bara lite tid att ställa om i livet ibland.

      Kram

      Radera
  2. Arbetsmarknaden
    krymper ner för varje dag
    trots alla behov.

    Så snurrar kronan i luften igen för dig Anna-Karin.
    Hur ligger det till med förtidspension nu för tiden?
    Undrar Kalle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Permanent ersättning från FK är det som man förut kallade för förtidspension.

      Jag hoppas på att jag snart får ett beslut om att FK sagt ja till permanent ersättning till 3/4 för mig. Efter alla dessa år och så som läget är för mig just nu, skulle det kännas som en lättnad i mitt bröst.

      Kram

      Radera
  3. Jag hoppas verkligen att det löser sig denna gång. Det har ju varit många turer fram och tillbaka. Håller tummarnar. Kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Cathrin. Hoppas det gör jag också.

      Det skulle vara en lättnad för mig efter alla år som sjukskriven att få ett ja till permanent ersättning till 3/4. Jag har verkligen försökt bli så frisk som möjligt.

      Att vara "jagad" av FK gör inte precis att jag blir friskare än vad jag är idag, snarare tvärtom.

      Kram

      Radera