onsdag 23 januari 2013

De allra flesta människor vill gott

Kanske är jag naiv.

Kanske tänker jag som ett barn.

Jag vill så gärna tro att människan är god.

Innerst inne.

Fast att jag ständigt, varje dag, i media och också runt omkring mig, ser den direkta motsatsen.

Ändå fortsätter mitt hjärta att envist viska till min själ:

"De allra flesta människor vill gott".

Också politiker.

Det är bara att vi har så olika perspektiv ibland.

Vissa har ett fågelperspektiv.

Och andra mera ett grodperspektiv.

Och alltför sällan mötas de båda.


6 kommentarer:

  1. Kommer att tänka på en dikt av Karl Wennberg
    "
    Det gäller att undvika
    den yttersta udden
    först där kan man se
    att havet
    drunknar i horisonten
    och att alla segel är villrådiga

    Vi har alla
    gjort vårt bästa…..

    (fragment ur ”Idyll och Irritantia” 1944)"

    Någonstans är det nog att så att alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar och perspektiv. Kanske t.o.m. Hitler gjorde "sitt bästa" - utifrån sin tro, övertygelse och sina förutsättningar?
    Men, även med den vetskapen (tron) måste man försöka ge sin sida av saken - sin sanning. Jag tror ondska och godhet finns inom oss alla - hur vi agerar beror nog ofta på yttre och inre omständigheter, drivkrafter som vi knappt ens själva rår över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sant, Ilse-Marie, viktigt att man försöker berätta sin sanning om hur man ser på det som händer och sker runt omkring oss.

      Tack för den vackra dikten, den har jag aldrig läst förut.

      Allt gott!

      Radera
  2. Håller fullständigt med!

    SvaraRadera
  3. Alla föds snälla
    alla vill gott åt någon.
    Ensam är maktlös

    Men vi håller inte tyst Anna-Karin.
    Allt gott åt dig. Kalle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyst håller vi inte, Kalle. Inte hela tiden i alla fall. ;)

      Allt gott!

      Radera