torsdag 31 januari 2013

Empati


Häromdagen lyssnade jag på ett radioprogram där man talade om empati. Man menade att vi människor mår visserligen bra av fantasi och kreativitet och logik. Fast för att bygga ett samhälle behöver vi först av allt empatin.

Den allra viktigaste ingrediensen för att bygga ett samhälle är just empatin. Det är omöjligt att bygga ett samhälle om inte där finns människor med empati. Förmågan till empati anses medfödd. Den går också att träna upp genom livets gång.

Jag själv har en extremt empatisk förmåga, enligt bland andra min vägledare på vägen från utmattning till hälsa igen. 


Ibland är det jobbigt att ha mycket empati. 

Det gäller att komma ihåg att ha empati för sig själv också.

Fast jag vill inte vara utan förmågan till empati som människa.

Empati innebär till skillnad från sympati alltid en handling. Alltså inte bara en känsla eller ord utan också aktiv handling.

I länken TuvaForum definieras empati så här:

"Empati är en medfödd förmåga, en del av vårt biologiska arv. Empati är förmågan att förstå och reagera på en annan människas unika erfarenhet, att känna respekt för individen och situationen. Världen är i ständig förändring och empatin gör att vi kan vara smidiga och flexibla, att släppa våra förutfattade meningar och gå in i relationer med både ett öppet hjärta och sinne. 

Utan empati har vi ingen kontakt med andra människor på ett nära och meningsfullt sätt. Det finns inte heller någon större önskan eller lust att bry sig om varandra om vi inte är rustade med empati. Utan empati förstår vi inte andra människor, vi kan inte heller förstå varandra eller sträcka ut handen till varandra för att ge och få stöd, uppmuntran, ömhet och tillgivenhet. Utan empati blir vi ovilliga att erbjuda hjälp och vänder människor ryggen och går iväg från deras smärta eller nöd.

Empatiskt beteende:


- Ärlighet
- Ödmjukhet
- Accepterande
- Tolerans
- Tacksamhet
- Tillit
- Hopp
- Förlåtelse

Oempatiskt beteende:


- Oärlighet och svek
- Stolthet, inbilskhet, osund egoism
- Perfektionism
- Intolerans, förutfattade meningar, fördomar
- Otacksamhet, girighet, tanklöshet
- Cynism, misstänksamhet, skepticism
- Hätskhet, bitterhet och hat

Empatin är alltid, utan undantag, handlingsinriktad."


Källa: TuvaForum


#Blogg 100 
 

10 kommentarer:

  1. Jag håller med dej Anna-Karin! :)
    Alla kan göra nåt för att göra tillvaron bättre.
    Vill gärna fortsätta bry mej om.. men har också lärt mej att jag behöver bry mej om mej själv.
    Slarvar jag med det.. eller när stora uttag har gjorts från det inre energikontot .. finns det liksom ingen kvar som kan bry sig om nån annan.
    Ljusbilden du lagt in gav också GOD energi!
    Tack! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Lena, det är viktigt att komma ihåg sig själv också. Ju mer empatisk man är, desto viktigare att man också tänker på vad man själv behöver. För att orka.

      Allt gott!

      Radera
  2. Kan bara hålla med har verkligen fått träna på att ha mer empati till mig själv och det blir så tydligt när man blir sjuk!!

    Tack för ditt inlägg hos mig och du hade skrivit så fint inlägg själv om barn som lämnar boet.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är många, särskilt kvinnor tror jag, som behöver öva oss i att tänka på oss själva också utan att för den skull känna oss egoistiska.

      Barn som lämnar boet gör att man som mamma får mer tid att tänka på sig själv, tänker jag.

      Kram

      Radera
  3. ja, det kan vara jobbigt med mycket empati, jag gråter när jag läser något tråkigt eller ser något inslag på TV där folk far illa, men hellre med än utan. Kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hellre med empati än utan. Empatin är viktig för oss människor. Utan den har vi inget samhälle där människor kan leva längre.

      Kram

      Radera
  4. Tack för inlägget, det var bra att du tar upp det för empati är viktigt. Tex i bloggvärlden kan man läsa om att människor är svårt sjuka osv. De kan ha många läsare men inte mycket kommentarer. Det tycker jag är väldigt kallt, kanske har de så fullt upp med egna problem att de förlorar en del av empatin undrar jag ibland.

    Kram från Carola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det kom fram så många intressanta tankar i radioprogrammet som jag lyssnade på. Kände att jag ville skriva ned dem och också tänka till lite själv kring det.

      Det behövs mer empati i vårt samhälle idag. Oempatin "blomstrar", tyvärr. I förlängningen blir vi alla förlorare om inte vi kan vända den negativa utvecklingen.

      Det räcker att man börjar själv och med de nära runt omkring, det är stort nog. :)

      Kram

      Radera
  5. Ja det är sant, vi kan gräva där vi står.
    Jag ser att du hunnit skriva mycket sen sist, nu måste jag läsa ;) Jag var och tittade efter er idag vid Malmborgs...
    Jag är tacksam över att jag har så empatiska vänner, som du tex ;)
    De växer inte på träd.
    kram Carola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev inget fika igår, på grund av att jag kände mig krasslig. Det är min mosters begravning på fredag och jag hoppas att jag ska orka att vara med på den.

      Jag är glad att du är min vän och det ska bli så roligt att träffa Malin också, en annan dag. Kanske att du också kan vara med då? :)

      Kram

      Radera