tisdag 8 januari 2013

Vågar du älska?


Först av allt vill en människa bli älskad.

Sägs det.

Finns det något större än att känna sig älskad som människa? Finns det något att längta mer efter, att drömma om, att söka efter? Än att vara älskad.

För att våga älska behöver man vara modig. Jag har ingen aning om var jag hamnar när jag ger kärlek till en annan människa. Jag vågar göra mig sårbar när jag visar min kärlek till en annan människa.

Ändå ...

Kanske är det värt det?

Värt risken att bli lämnad, övergiven, sårad, besviken.

Kanske är det lättare att älska sig själv än att älska andra? Mindre riskfyllt. För mig själv kan jag förändra om jag vill. Jag kan ge mig själv det jag behöver. Ge kärlek till mig själv. Uppfylla de behov jag har som människa för mig själv. Utom då det behovet att känna kärlek från en annan människa.

Älska först dig själv för att kunna älska andra, talar många om idag.

Jag behöver älska mig själv för att ha råd att riskera det kärlekskapital jag ger till en annan människa.

Jag behöver veta vem jag är för att kunna bevara det jag är i kärleken till en annan människa. Älska utan att älska så att jag själv försvinner helt. Älska utan att anpassa sönder mig själv tills jag är en spillra av den jag en gång var.

Jag har älskat i mitt liv och jag älskar.

Både mig själv, andra människor, djur, naturen och ... glass.

Att älska har alltid känts som det mest lätta valet för mig.

Hur jag älskar är kanske en annan sak.

Där har jag förändrats genom åren.

Jag älskar lika starkt idag som när jag var 17 år när jag älskar.

Fast jag ser till att också älska mig själv.

Ser till att bejaka det som är jag, också i kärleken.

Kärlek är ibland ömsesidig. Ibland är kärleken envägskärlek. Ändå är kärleken en gåva. Besvarad eller obesvarad. Att kunna känna kärlek är en gåva till mig som människa.

"All kärlek är en gåva. Också en krånglig kärlek är en gåva", som prästen Annika Borg sagt en gång.

Kärlek vill väl.

Kärlek kan vara när två människor samtidigt vill möta varandra. I själen. Genom närhet och samtal.

I ärlighet, tillit, värme, glädje och respekt.

Kärleken bryr sig inte om de ramar vi människor satt för vad som ska vara kärlek.

Kärleken är fri, fri som en fågel.

Vågar kasta sig utför hisnande höjder.

Släppa taget, sväva fritt.

Kärleken vill inte äga, sann kärlek vill släppa fri.

I kärlek finns ingen rädsla. Bara glädje och lust.

Kärleken är kanske den största kraften vi får möta som människor.

Det kan hända att man blir omkullslagen av kärleken. På ett härligt sätt.

Kom kärlek!

Få mig att ramla omkull!

Igen och igen och igen ...

Jag vågar älska!

Utan att veta vart det bär.

Den dagen jag drar mitt sista andetag i livet, är det nog det jag kommer att känna mig mest stolt över i mitt liv som människa.

Att jag vågade ...

Älska.

Vågar du?

8 kommentarer:

  1. Underbart!!Känner mig nära dig i det du skriver..skriver mycket själv..är lika i våra känslor för livet...och håller med dig helt och fullt om kärleken...Vacker är den...Kramis..Jane Amoria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Jane för att du läste och skrev till mig, det gjorde mig glad!

      Kram

      Radera
  2. Vacker text om något som är viktigt. Svaret på din fråga är enkelt. JA. Men det var inte det givna svaret för många år sedan. Risken för att bli sårad igen var stundtals för stark. Så är det väl för alla någon gång i livet. Men det gäller att ta mod till dig när chansen kommer. Den kan komma när man minst anar det. Jag skulle vilja ta maskrosen till höger om texten som växer fram. Blåsa den på dig. Den är full av spännande kärleksskimmer. Önskar dig all lycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Bosse! :)

      Jag är glad att du hade/har modet att våga älska. Den där rädslan att bli sviken kan vara svår att ta sig över.

      Jag känner genom cyberrymden hur du blåser kärleksskimmer från maskrosen över mig. Tack för det, Bosse, en så härlig tanke!

      Kram och all lycka också till dig!

      Radera
  3. ÅÅåååååå så fint Du skriver
    Man känner som ett sug och en längtan i texten
    Jag glömmer ju att andas :)
    Jag svara JA på frågan
    Jag vågar om och om igen
    Vill göra det

    Tack Finaste Du
    Kram
    Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack goa Louise, så glad jag blir. Både för det du skriver till mig och för att du vågar, vågar älska. All lycka önskar jag dig med kärleken i ditt liv.

      Varm kram

      Radera
  4. Det älskas så mångt och mycket sen ”love” kom in i svenska
    språket. Det är väl ändå många gradskillnader mellan att älska
    en människa än vilken vardagsbagatell som helst.

    Det är omöjligt
    att älska allt och alla
    med den samma glöd.

    Det var ett svårt problem det här Anna-Karin. Ja det behövs
    olika mycket mod beroende på objekt. En individ eller som
    jag läste i en intervju med en poppis: ”Oh, jag älskar att sprätta
    med tårna i varm sand” Ha
    Och du älskar att skriva som bara den kan som älskar att skriva.
    Ha det bra Anna-Karin sa Kalle ;)
    (PS. Jag tror absolut inte att du är en gnällig patient, nej nej.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det gradskillnader när det gäller kärlek och att älska, det tror jag också, Kalle.

      Och inte älskar man alla/allt med samma glöd, det håller jag också med dig om.

      Mycket mod krävs det för att älska. Jag tycker att det kan vara tillräckligt stort att kunna älska en blomma, tänker jag. Eller en katt. För att inte tala om att kunna älska sig själv. :)

      Kram

      Radera