lördag 23 februari 2013

Rädda barnen - Fattigskolan

Genom en vän i Facebook hittade jag till en kampanj som Rädda Barnen gör just nu. Den heter Fattigskolan. Det är barn som med sina berättelser beskriver vad barnfattigdom i Sverige innebär. Fattigskolan innehåller flera olika klipp på YouTube.

Jag blev djupt berörd när jag lyssnade på barnens berättelser. De sätter igång så mycket minnen inuti mig själv om hur jag hade det som barn en period i mitt liv.

Lyssna och bli berörd.

Synliggör de barn som har det så här i Sverige idag istället för att förneka eller blunda inför deras verklighet.

Därför att det är de värda.



2 kommentarer:

  1. Jag var också "fattig" som barn och visst blir man utanför i många sammanhang, så nog är det bra att frågan tas fram i ljuset. Kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bra att vi talar om hur de barn har det i Sverige idag som lever i ekonomisk utsatthet eller barnfattigdom. För att vi ska kunna hjälpa dem att ha ett så bra liv som möjligt ändå, i gemenskap med andra och slippa att känna sig utanför.

      Kram

      Radera