tisdag 12 februari 2013

Tillit - när jag inte själv orkar eller kan

Jag har idag fattat beslutet att låta någon annan läsa min text "Om att vara fattig som barn" i S:ta Clara kyrka i Stockholm på fredag den här veckan.

Jag har känt så stark lust att åka dit och läsa min text själv. Men mitt hjärta är under utredning. Idag har jag varit i kontakt med sjukhuset. Det blir nya prover, EKG och kontroll av mina värden.

Att åka till Stockholm samtidigt med utredningen av mitt hjärta och dessutom jobba mot en dead-line i en tidning som jag gör just nu, känner jag blir för mycket stress för mig just nu på för kort tid.

Jag har övat mig så länge nu i att säga nej när det blir för mycket. Idag fick jag öva mig i det igen, fast det var inte lätt. Inte lätt när man känner att man verkligen vill något och behöver tänka på att ta hand om sig.

Jag litar helt till att där finns en annan människa som kommer att läsa mina ord så att de når fram till de människor som är i S:ta Clara kyrka på fredag. Det är ju därför vi är så många människor här på jorden. För att vi ska kunna stötta varandra när någon av oss inte riktigt orkar eller kan. Så jag är tacksam och glad för den människan som finns som kommer att läsa min text i stället för mig. Jag måste inte göra allt själv och det är skönt att veta det som människa.

Ibland måste man göra riktigt svåra saker fast att man inte vill. För annars är man ingen riktig människa. Utan bara en liten lort. Som Astrid Lindgren en gång sa.

Det tog emot att säga nej idag för mig.

Fast ibland behöver jag vara egoistisk.

För att bli så stark igen som det är möjligt.


#Blogg 100

12 kommentarer:

  1. Du känner vad som är rätt i ditt hjärta.. Själv hade jag inte klarat det om jag varit i drn sitsen eftersom minnen river upp. Var rädd om dig, hoppas att utredningen går bra nu.
    Kram från Carola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Carola.

      Det här beslutet känns rätt för mig. Även om lusten att vara där idag också finns där. Fast min kropp protesterar mot det. Jag är glad att mina ord är där idag, mer än glad. Och stolt. :)

      Kram

      Radera
  2. Jag tror du hade lyckats KLARA uppläsningen elegant Anna-Karin,
    men det är bäst att inte anstränga sitt hjärta för hårt. I detta väder.
    Hade du haft några lämpliga ord till finansministern också om han
    hade vågat sig fram? Undrar Kalle i Tallebacken. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att jag skulle klarat att läsa texten. Men min kropp säger till mig att ta det lite lugnt just nu.

      Finansministern? Vem är det? ;)

      Kram

      Radera
  3. Ditt hjärta måste såklart gå före!
    Jag är övertygad om att dina ord blir lika värdefulla när de blir upplästa av någon annan, det är ju dina ord.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Gunilla, jag känner som du att det här kommer att bli så bra även om det inte är jag själv som läser texten.

      Så skönt att jag inte behöver göra allt som människa. Så skönt att jag, till sist, förstod det som människa.

      Kram

      Radera
  4. Kul att du kikade in från FB-gruppen, men ser även här att vi har #blogg100 gemensamt med. Bra att du övar på att säga nej, där är vi nog lika med.. svårt det där. Hoppas att du får en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nett, ja, jag blev nyfiken på din blogg. Kommer säkert att återkomma till dig.

      Öva på att säga nej är klokt att göra som människa. Alldeles särskilt om man är sådan att man vill väldigt mycket i sitt liv.

      Allt gott!

      Radera
  5. Egentligen kan det vara som att vi odlar samhörighet, att låta nån annan läsa...att vi s a s blandar in oss i varandra så. Slår det mig när jag läser det du skriver. Att vi måste inte alltid köra vårt eget race. Får kolla in dig i "bits and pieces" (du verkar läsvärd), flera bloggar...själv har jag bara en blogg (eh, känner ibland att jag skulle försöka synas mer o dyl, men har svårt att fladdra iväg o finnas med överallt...). Hittade alltså dig fr fb-gruppen o genom att du kommenterade min blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Maria, du sätter ord på hur jag också känner det när det gäller att en annan människa läser orden som jag skrivit.

      Det är en stor konst som människa att ibland kunna avstå från att göra något för att låta någon annan få den möjligheten i stället.

      Tack för dina fina ord till mig om min blogg/mina bloggar. Jag dyker säkert upp hos dig igen, blev nyfiken på din blogg. :)

      Kram

      Radera
  6. Klokt beslut.
    Och skönt att Ditt hjärta är under kontroll <3

    Kram,Eva

    SvaraRadera