fredag 17 maj 2013

Första körsbärsblommorna


Igår kväll hände det. De allra första blommorna i körsbärsträdet i min trädgård slog ut. Mirakel! Alltid denna känsla av mirakel när jag ser körsbärsträd blomma.

Jag skulle kunna skriva en lång, lång berättelse om varför just körsbärsträdet betyder så mycket för mig i mitt liv. Kanske gör jag det en dag. Men inte idag. Idag ska jag njuta av blommorna som bara blir fler och fler för att till sista täcka hela trädet. Som den vackraste brud i min trädgård står hon där, trädet.

Jag önskar att solen ska skina. I alla fall vissa stunder. Och om inte den gör det, så tänker jag ändå göra precis som jag alltid brukar göra; sätta mig intill trädet med de vita, doftande blommorna som mitt tak och fika.

Antingen det blir i sollinne eller täckjacka så ska jag göra det.

Det är något som jag brukade göra varje försommar med min mamma. Fast nu är hon inte längre där som förut intill mig. I stället för att fika och prata med henne om allt det vackra runt omkring oss, sitter jag själv och pratar ibland med mig själv eller med Mimmi om det vackra i naturen.

"Fäst aldrig lyckan vid något som du kan förlora" (fritt översatt från C S Lewis).

De orden läste jag igår på nätet och de fick mig att fundera. Vad är lycka som jag inte kan förlora?

Naturen, kom svaret inifrån mig själv.

Vad är lycka som man inte kan förlora för dig?


2 kommentarer:

  1. Vad är lycka som man inte kan förlora? Bra fråga Anna-Karin.
    Sjukförsäkringen? Nej. Ett träd? Njae. Far min sågade ner vårt
    bästa äppelträd, han trodde det tog vattnet från brunnen. Så arg
    och ledsen jag blev. likaså mot grannen som fällde kvarterets
    vackraste stora kastanj, och han som högg ner HSBs lönn för att
    den skymde hans balkongutsikt. Därtill kommer brandrisk och
    stormar. De religiösa sägs vara lyckliga, men kraven är stränga.

    Nej, jag satsar på den egna fantasin och skaparförmågan. Den kan
    man inte mista glädjen av så länge man lever. Och skulle det gå
    illa hjälper ingenting, inte ens körsbärsblommorna.
    Jag tror säkert du också har den uppfattningen om lyckokällan.
    Kram ( ) Kalle Glad och trevlig Pingsthelg önskar jag dig. ;)

    PS Nu är det mängder av gula fält här nere, om det är av maskros
    eller raps, det vete katten. Husqvarnamoppen är startklar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantasin och skaparförmågan, bra svar på min fråga tycker jag, Kalle! :)

      Härligt att höra att din moppe är startklar nu! :)

      Kram

      Radera