måndag 6 maj 2013

Ja, visst gör det ont när knoppar brister

Min älskade skogslönn i vacker knoppskrud!

Vart jag än ser, ser jag knoppar på väg att brista ut. Några har redan gjort det. Knoppen är ett nytt litet grönt blad. Förvandlingen är skedd.

Andra är fortfarande i knopp.

Några har små knoppar. Ganska knutna fortfarande.

Andra är knoppar så sprickfärdiga att det handlar om timmar, minuter innan där i stället för en knopp är ett litet blad.

Jag njuter!

Lövsprickningstider ...

Även om jag så säkert i mig vet att ...

Ja ... visst gör det ont när knoppar brister.


8 kommentarer:

  1. Vad roligt att hitta in till dig! Här finns mycket läsvärt.
    På återseende.
    //bara Anna
    Annacecar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Anna! Välkommen hit och varmt välkommen tillbaka hit igen när helst du vill!

      Kram

      Radera
  2. Det gör visst ont att fälla löven också. Min granne har en
    bokehäck som ännu prålar med sina vackra höstbruna löv.
    Annars brukar träden äta upp det gröna och spotta ut resten.
    Jag skall följa upp och se hur det går för dem. För övrigt:

    Det är som sommar
    grönare varje timme
    ingen tvekan här.

    Mina maskrosor hälsar glatt till dig Anna-Karin. De ser inte det
    minsta plågade ut. Tvärtom. Har du sett att lönnens frökapsel
    liknar en vingmutter! Mutter på tyska heter moder. Där fick du
    lite att tänka på ;) Kram från Kalle i backarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hälsningen från dina fina maskrosor, Kalle. Ja, jag har sett hur lönnens frökapsel påminner om en vingmutter. Jag älskar allt det som händer i en lönn. Ett helt liv kan rymmas i en enda lönn.

      Kram

      Radera
  3. På min tomt här i Skåne är det full fart med knoppar.
    Gullvivorna har precis slagit ut och under eklöven börjar liljekonvaljerna titta upp.
    Vi har en mycket vacker ek och lönn på tomten och har nu beslutar att fälla dessa träd.
    Det gör ont i mitt hjärta att göra det för de är så stora och vackra.
    De små nyckelpigorna har också tittat fram i solen
    Det är en härlig tid för min själ....
    Kram Lotta i Skåne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så underbart du beskriver hur vackert du har det omkring dig, Lotta, där i Skåne.

      Trädälskare som jag är, så förstår jag att det gör ont i ditt hjärta att de ska fälla de stora träden på tomten där du bor.

      Jag brukar säga att den dagen lönnen i vår trädgård dör eller faller omkull, då flyttar jag. Det är den som gör hela vår trädgård, känner jag det som. Mäktig är den, så full av livskraft. Fröar av sig i mängder. :)

      Kram

      Radera
  4. Underbara Lena Nyman. Ett under varje år när dessa knoppar slår ut. Och det kan göra ont och vara vackert på en och samma gång. Men det är resan som är mödan värd. Kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett under är det varje vår. Precis som att det är ett under att man får uppleva allt som händer nu. Ont och vackert på en och samma gång. Det gäller verkligen för mig just denna våren.

      Allt gott och stor kram till dig, Cathrin. <3

      Radera