söndag 16 juni 2013

Jag, Ellen Key och Strand


Solig lördag i juni 2013. Jag uppfyller en dröm sedan många år, att besöka Ellen Keys Strand. Ellen Key, frihetens apostel, den starka kvinnan född 1849 som vissa hatade och andra älskade för hennes radikala, provocerande åsikter.

Hennes kamp för kvinnlig rösträtt och yttrandefrihet. Hennes kamp för kvinnors rätt till självständigt ekonomiskt oberoende. En kamp som fortsätter än idag. Inte minst när ett system med utförsäkringar gör allt fler kvinnor i Sverige ibland totalt ekonomiskt beroende av sin partner. På grund av sjukdom.

På Ellen Keys tid förlorade en kvinna sin myndighet samma dag som hon gifte sig. Det var en anledning till att Ellen Key aldrig gifte sig. En annan var kanske att hon tidigt i livet mött den stora kärleken som tyvärr var gift.

Ellen Key skrev uppmärksammade och provocerande artiklar, debatterade, föreläste och skrev så småningom också böcker.

När hennes pappa, Emil Key, som ägde en stor gård, skulle satsa på moderna jordbruksmetoder blev det övermäktigt. Han gjorde konkurs. Ellen Key blev "hemlös" och förlorade i stort sett allt en period i sitt liv.

Efter den händelsen skrev hon boken "Barnets århundrade" (1900) som såldes i många exemplar framförallt utomlands. Då var Ellen Key drygt 50 år.

Den stora inkomst hon fick tack vare boken, använde hon för att bygga sitt älskade Strand intill Vättern ett par mil från Vadstena. Där föddes och förverkligade hon sin dröm att öppna sitt hem för arbetande kvinnor för avkoppling, samtal och studier.

Fortfarande idag, 2013, har man möjlighet att ansöka om att få vara två veckor på Ellen Keys Strand. Förutsättningarna är att man jobbar med något inom Ellen Keys områden, t ex pedagogik eller vårdar barn.

Ellen Keys liv och tankar har många beröringspunkter med mig själv och vad jag värderar högt i mitt liv.

Det kändes härligt att få vandra i de vackra rummen och huset som hon i stort sett själv ritat och format. Trädgården och naturen kring huset skulle enligt Ellen Key ha ett stänk av Italien och Sverige i sig på samma gång.

Ellen Keys livsmotto var: "Meningen med livet är livet". 

Citat av Ellen Key:

"Det viktiga i ett rum är människor, blommor och böcker".

"Mod beror framförallt på viljan att vara modig".

"Kärlek är moralisk även utan formellt äktenskap, men ett äktenskap utan kärlek är omoraliskt".

"At every step the child should be allowed to meet the real experience of life; the thorns should never be plucked from his roses".

Nu låter jag bilderna berätta mer om Ellen Key och hennes hem Strand.


Ellen Keys Strand ligger på en kraftigt sluttande tomt ned mot Vättern.



Blommorna betydde mycket för Ellen Key.



Vackra fönster. Tyvärr fick man inte lov att fotografera interiörerna i huset.



Detta är min favoritplats på Ellen Keys Strand. Ljudet från böljorna stillar min själ.



Underbara Vättern.



Det fanns gott om höga, blommande gullregn på Strand när jag var där.



Utsikten från Ellen Keys balkong. Den enda plats där man fick fotografera inifrån.



Kan det bli vackrare än så här?



Italien-känsla à la Ellen Key.



Ljuvligt! Med himlen som tak.



Jag själv. En kvinna född i Sverige drygt hundra år senare än Ellen Key. Som har rösträtt och är myndig också som gift. Fast som aldrig någonsin tar den jämställdheten för självklar eller given.



Eftersom vi var så nära, blev det en liten utflykt till charmiga Vadstena efter besöket på Strand.

16 kommentarer:

  1. Visst är det ett underbart hem. Jag var där i slutet av 80-talet så det kanske är dags igen. Då fick man fota innifrån, jag vet vi filmade. Ett väldigt inspirerande hem.Och det ligger ju så vackert vid vår älskade Vättern. Ha en skön Söndag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett underbart ställe, Ellen Keys Strand. Aha, så man fick till och med filma inifrån på 80-talet.

      Många åker till Strand och tar med sig inredningsidéer därifrån, berättade guiden bland annat. Ernst Kirschsteiger hade till exempel varit där två gånger. Blomtrappan därinne var full av vita pelargoner och murgröna när jag var där. Trapphuset tyckte jag också så mycket om. Och köket. Ja, alltsammans var en vacker och vilsam miljö för själen.

      Så vackert vi bor, Carina, här vid Vättern. Vilken gåva det är att få ha så fantastisk natur runt omkring sig. :)

      En skön midsommar önskar jag dig!

      Kram

      Radera
  2. Tack för bildreportaget Anna-Karin - ser riktigt fint ut där.

    Varma sommarregnshälsningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, SoF! :)

      En skön midsommar önskar jag dig!

      Kram

      Radera
  3. Fina bilder och bra om Ellen Key...tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Maria, för att du läste och skrev till mig. :)

      Kram

      Radera
  4. Ellen Key 1849 – 1926. Alva Myrdal 1902 – 1986.
    Vilka kämpar! Vad har vi nu? (en major)
    Du finner alltid så vackra motiv Anna-Karin. Kram ( ) Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vilka kämpar de var, dessa kvinnor, Kalle.

      Jag har ansträngt min hjärna och försökt leta efter någon nutida motsvarighet. Fast har inte lyckats än. Berätta om du kommer på någon, Kalle. :)

      Jo, förresten. Bodil Malmsten har vi ju idag, år 2013.

      Kram

      Radera
  5. Så härligt att du fått tillfälle att tillbringa en tid på Ellen Keys Strand. Där är gudagott att vara. Jag har besökt stället men ännu ej sökt stipendium för att tillbringa flera veckor där. Det ligger kvar i att göra listan för framtiden.

    Väldigt vackra bilder du har fått till och jag älskar citaten du citerat av henne. Hon var verkligen en vis kvinna och så mycket före sin tid. Det kan inte alltid ha varit lätt att vara Ellen Key.

    Kram Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett par timmar som jag var på Ellen Keys Strand, ett härligt ställe att besöka.

      Hoppas att du också får möjlighet att uppleva Strand, Tina.

      Tack för de fina orden till mig om bilderna som jag tog när jag var där. Ja, en mycket vis kvinna långt före sin tid var hon, Ellen Key. Hon måste ha varit mycket stark, tänker jag. Och så hade hon en kärleksfull pappa som stöttade henne till att vara en självständig kvinna med egna tankar.

      Kram

      Radera
  6. Låter som en väldigt fin utflykt. Det finns så mycket intressant att se i Sverige och många människor att beundra. Jag beundrar dig t ex som alltid lyckas resa dig även när det ser som mest mörkt ut. Fortsätt och sprid ditt ljus. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en härlig utflykt, Cathrin. Och dessutom hade vi ju tur med vädret. ;) :)

      Åh, Cathrin, ja, vad ska man göra som människa, mer än att försöka att resa sig gång på gång på gång. Om man vill leva. Och det vill jag ju. Även om det ibland är riktigt tufft också idag att vara jag.

      Tack för de fina orden till mig och så önskar jag dig en så skön midsommar som det är möjligt.

      Kram

      Radera
  7. Svar
    1. Ja, där är underbart. Tack för att du kikade in här i min blogg!

      Allt gott!

      Radera