fredag 20 december 2013

Tiggerskan

Parkeringen vid Coop uppe på A6 var proppfull idag. Utanför entrén, på marken till höger, satt en ung kvinna i täckjacka med en pappersmugg intill sig.

Människorna gick i stora klungor rakt förbi henne. De såg ut att ha så bråttom på väg in till alla affärerna i stormarknaden. Det är ju snart jul. Det är mycket som ska handlas.

Jag kände en stor klump växa inuti mig ju närmre jag kom entréen. Som jag brukar göra ibland när jag ser en tiggare, satte jag mig intill den unga kvinnan, såg in i hennes ögon och började prata engelska med henne. Jag frågade henne varifrån hon kom och hon svarade mig Rumänien.

Hon kunde varit min egen dotter. Kanske 25 år gammal. Fast hennes blick såg mycket äldre ut än så. Jag såg inget hopp i hennes ögon. Där fanns något depressivt i blicken. En tröstlöshet, en sorgsenhet som fick mitt hjärta att nästan brista.

Jag har sällan kontanter på mig nu för tiden. Det mesta betalar man ju med kort idag. Men de slantar jag hade på mig, gav jag till den unga kvinnan. Hon sa "tack" till mig, på svenska. Hon förstod inte mycket engelska, kunde inte svenska. Och jag kunde inte rumänska. Fast våra ögon talade till varandra.

Jag önskade henne allt gott i framtiden, reste mig och kände en stark känsla av ilska, eller om det nu var ledsenhet, växa inifrån mig. Denna orättvisa mellan oss människor idag, så nära, så påtaglig, så frustrerande svår att förändra för just mig, just då. Ensam kan jag göra så lite. Även om lite är bättre än inget.

Det som gjorde mest ont i mig var ändå att se alla människor som passerade förbi den unga kvinnan som att hon inte ens fanns där.

Må jag aldrig, aldrig någonsin bli så blind att jag inte ser den människa i min närhet som lider nöd.

Inifrån mig, för att orka till apoteket som jag var på väg till, kom en stilla bön. "Gud välsigne denna kvinna".

Ibland är bönen det enda jag kan ta till för att orka det lidande jag kan se och känna runt omkring mig i Sverige idag. 



"Vi trodde det skulle vara bättre i Sverige" (DN)

"Rumänien: Sedan finanskrisen har barnfattigdomen ökat igen" (Socionomen)

"Polisen: Inga bevis för organiserat tiggeri" (Fria.nu)

"Moderaterna backar om organiserat tiggeri" (NA)

 

6 kommentarer:

  1. Vad fint av dig!! Och jag hoppas hon fick hjälp och glädje av din gåva - till sig och sina eventuella barn!


    Tyvärr har jag så ofta hört och läst liknande som i citatet nedan och blivit väldigt skeptisk till om jag verkligen hjälper på det sätt jag hoppas? :-(


    ”Tiggarligorna från forna östblocket styrs med järnhand av chefer i hemländerna. Där sätts falska familjer ihop genom att köpa, hyra eller låna barn.

    I Rumänien finns det tiggarskolor där barn från fattiga familjer tränas. Sen får de falska ID-handlingar innan de börjar resa runt i Europa, säger Kajsa Wahlberg på Rikskriminalpolisen.” Metro

    Ha en fin och god julhelg!

    Anki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Anki. :) Det var så lite pengar jag hade i min plånbok, bara femton kronor. Så det kändes mer som en symbolisk handling för mig och som att det viktiga var att jag satte mig ned intill henne och pratade med henne en stund.

      Om du läser i länkarna här i inlägget får du fakta kring myterna om tiggarligor. Det finns inga egentliga bevis för att det existerar tiggarligor. Det handlar om fattiga människor som ibland familjevis söker sig till andra länder därför att de inte hittar någon annan utväg att få in pengar. Människorna i Rumänien har det oerhört tufft idag. Alldeles särskilt vissa grupper.

      Allt gott!

      Radera
  2. Vad i allsin dar. Tog du bort min commentar?
    Kalle i Tallebacken undrar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Kalle, jag har inte tagit bort någon kommentar från dig. Vad handlade det du skrivit om?

      Kram

      Radera
  3. I julbrådskan och av något tekniskt missöde for min
    kommentar en omväg runt Mars. Här är den åter.

    Vår omtänksamma justitieminister vill förbjuda tiggeri,
    ja till och med att ge pengar till sådant.
    Men att skänka stora anonyma penninggåvor till hennes
    partikassa är helt OK! Det stora ligatiggeriet :))
    Kan någon förklara detta handlande för mig, tackar jag
    och spelar en munspelslåt här i Tallebacken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det bra att ha ett munspel. Det kan lätta upp stämningar av olika slag. :)

      Kram

      Radera