måndag 24 mars 2014

Anti-stress: Meditation

Det var en riktig aha-upplevelse för mig att upptäcka meditationens kraft. Jag vet inte om jag någonsin i vuxen ålder förut känt den avspänning och det tillstånd jag hamnade i när jag mediterade.

Det var inte första gången jag mediterade jag hamnade där. Det tog lite tid för mig att hitta dit. Man får ha med sig tålamod och vara öppen för det som sker när man mediterar. Bara låta det ske.

Själv så ville jag att meditera skulle vara något enkelt, något som jag skulle orka med också dagar som jag kände mig helt orkeslös.

När jag mediterar sitter jag i en skön fåtölj med rak rygg. Fötterna vilar på golvet. Jag vilar händerna i knät. Jag blundar. Sedan har jag ett ord, t ex "LUGN", som jag bokstaverar för mig själv om och om och om igen. Just detta repetitiva gör att hjärnan efter ett tag går över till det läkande lugn- och ro-stadiet. Ibland byter jag ut ordet som jag mediterar över.

Ofta i början av en meditation känner jag ett virrvarr av tankar som far omkring. Efter ett tag brukar det lugna ner sig. Tankarna tystnar. Jag bara är. Det är en underbar känsla när jag hamnar i det tillståndet. En källa att hämta kraft ur för mig när helst jag vill.

Det sägs att om man mediterar en stund varje dag förändrar man hjärnans struktur på åtta veckor. Det handlar inte om långa stunder. Det kan räcka med 10 minuter per dag eller mindre. Huvudsaken att man gör det regelbundet. Man behöver också fortsätta att meditera för att behålla effekten. Göra det till en del av sitt liv, precis som att man ska sova och äta för att leva.

Det har hänt många gånger under en meditation att jag fått nya insikter och idéer som jag inte tror skulle nått fram till mig annars. Meditation främjar kreativiteten. Många är medvetna om det idag, oavsett hälsa, livssituation och ålder. Vi är många som mediterar.

Jag tror att vi får en bättre värld ju fler människor som mediterar.

Fredligare relationer. Större förståelse för varandra. Mer glädje. Mer lugn och ro. Mer kärlek i världen.

Meditationen är ett sätt att nå till svaren djupt inifrån mig själv, min själ. Att samtala med mitt hjärtas längtan och drömmar.

Tänk att något så enkelt kan ge så mycket till mig som människa, visst är det fantastiskt!

I det här klippet berättar Åsa Nilsonne om hur meditationen påverkar hjärnan och om att meditation kan reparera en utbränd hjärna. 



#Blogg100 - Dag 25

13 kommentarer:

  1. Meditation är så avstressande. Ett sätt att "komma hem". Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är så tacksam att jag redan för flera år sedan fick tipset om att börja meditera. Det har hjälpt mig mycket i att växa som människa.

      Kram

      Radera
  2. Vilket bra inlägg, har länge funderat på meditation själv, för att koppla av och kanske t.o.m. få mer idéer och inspiration.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och välkommen hit till min blogg! :)

      Jag är glad om jag kan inspirera någon annan att prova att meditera.

      Allt gott!

      Radera
  3. Jag är dåligt insatt i meditering men när jag sitter halvsovande och
    funderar på ett korsord t.ex så har jag lösningen när jag vaknar upp
    efter en kvarts sömn, pigg och rask. Menar vi ungefär det samma?

    Har även försökt lösa det eviga mobileproblemet på samma sätt men
    det fordrar tydligen ännu djupare tänkande ;)
    Anna-Karin, det var snöblaskfigurerna på rutan som rasade samman,
    inte min kamera och idag skall jag ut och fotografera maskros om
    de hunnit upp ännu denna tidiga vår i Tallebacken. ((Kram))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du, Kalle, jag har inte en aning om det är samma sak som händer i hjärnan när du tar dig en liten tupplur som när jag mediterar. ;) :) Kanske gör det det? Huvudsaken att du löser korsordet i alla fall. :)

      Hittade du någon maskros? Ikväll pratar de på vädret om att det ska komma snö imorgon. Ur led är tiden. ;) :)

      Kram

      Radera
  4. Så fint du beskriver det, djupt men samtidigt enkelt. Jag har länge undrat vad som hindrar mig från att meditera. Nu gav du mig en positiv puff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ewa, härligt om jag lyckas inspirera någon till att prova att meditera. :)

      Allt gott!

      Radera
  5. Ytterligare ett tips på att meditera och tack för det :-)
    Måste ta tag i mig och börja om med att meditera för det är så skönt!
    Fast går jag i skogen så mediterar jag också fast då på ett annat sätt via att ta in naturen osv. Ha en bra dag fina vän/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meditationen och vad den betytt för mig skulle jag kunna skriva massor av blogginlägg om. Den vände den negativa spiralen för mig när jag blivit sjuk. En livboj mitt i ett stormigt hav, så känns meditationen för mig.

      Man kan absolut gå i skogen på ett meditativt sätt. Det går att göra allting på ett meditativt sätt, tror jag. Det handlar om att kunna fokusera, "bara vara". Vilket inte alltid är enkelt om man är deprimerad, har en skada i hjärnan eller är mycket stressad.

      Jag känner ett härligt lugn inuti mig när jag gått i skogen. Vi hör samman med naturen, vi människor. Mycket mer än med köpcentrum. ;) :)

      Kram

      Radera
  6. Vad härligt att läsa detta nu när jag själv börjat meditera igen fast med en annan metod. Jag gick på meditation på 70-talet men då var det en Indisk metod men nu funkar det på ett helt annat vis. Jag gör även avslappning för att slappna av nacken. Vad härligt det låter när du berättar om detta. Det kommer jämt en massa tankar men jag har ett mantra som jag då tar till men det behövs inte utan man kan ta sig tillbaka ändå. Jag håller med om allt du skriver för så är det. Man mår så mycket bättre och det är ju bra för både kropp och själ

    Tack för ditt fina inlägg ang detta mitt i prick

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du också hittat till meditationen, Malin! :) Jag blir nyfiken på skillnaden mellan hur man gjorde på 70-talet och hur man gör idag.

      Det funkar likadant för mig som för dig om jag tränar meditation regelbundet. Då behöver jag inte mitt mantra, jag kan hitta till det läkande läget i vardagliga sammanhang och ta mig dit utan något mantra. Hjärnan och allt man upptäcker kring den idag är så spännande tycker jag!

      Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter och tankar kring meditation! :)

      Kram

      Radera
    2. Jo, jag skulle kunna skriva massor om meditation, om det jag upplevt och det jag fått lära mig. Meditation fungerar också smärtlindrande. Det har jag glädje av när min nacke smärtar mer än vanligt. :)

      Radera