onsdag 12 mars 2014

Gränsland - ta farväl och bygga nytt


I gränslandet mellan det som var och det som ska komma bor ibland en tomhet.

Där fanns ett liv som inte längre finns kvar. En helhet som splittrats.

Du söker efter något att hålla fast vid av det som var. Fast där är inget kvar.

Så många gånger du byggt nytt. Du kan konsten. Precis som att du kan konsten att ta farväl.

Fast ...

Hur många gånger klarar en människa att bygga nytt?

Minns att det som var, går nära det som ska komma.

Så stilla, tätt intill ...

Att du knappt märker det.

Var i tålamod och tillit. Ta ett steg ibland. Eller två.

Vem kan egentligen säga var något tar slut och var något annat tar sin början?

Som solljuset strålar dået sig samman med nuet och framtiden.

Sammansmältna.

I evighet.




#Blogg100 - Dag 13

12 kommentarer:

  1. Precis så jag tänkt. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ann, för att du läste. :)

      Allt gott!

      Radera
  2. Ett livslångt samlande av fraser som känns i magen. Det här läggs till samlingen.
    Vackert!
    "Så många gånger du byggt nytt. Du kan konsten. Precis som att du kan konsten att ta farväl."

    SvaraRadera
  3. Det är är bra! Bygg nytt, bygg om, bygg till, riv ner och ta farväl,nåja inte behöver det rivas heller förresten.

    SvaraRadera
  4. Det var så bra skrivet så jag får gåshud. Det är mitt i prick för mig också som börjat om många gånger och bygg nytt men ibland blickar man tillbaka på bra saker som hänt för dom dåliga jobbar jag på att lägga bakom mig. Märks att du har stor erfarenhet och du målar ut din text så den går rakt in.

    Sköt om dig och ha en fin kväll
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Malin, för din vänliga ord till mig. :)

      Allt gott!

      Radera
  5. Vi följer naturens gång, om och om igen, året runt.

    Misströsta inte
    minnen och bråte finns kvar
    nuet finns inte.

    Finns nuet det går det i så fall fortare än ljuset.
    Snart kommer grönskan Anna-Karin.
    Hej från översolad Tallebacke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos mig är det vårvindar friska idag, Kalle. :)

      Kram och kom ihåg solglasögonen! ;) :)

      Radera
  6. Det är väl i tomheten som något nytt byggs. Det behövs tomma perioder ibland. Men visst vore det skönt om allt bara flöt på, utan ansträngning - eller skulle det bli tråkigt...? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vi behöver tomheten. Där börjar det nya spira och gro. Även om det ibland gör ont att vara där.

      Jag tror att det skulle bli tråkigt om allt bara flöt på hela tiden. Fast ibland behöver vi lugna perioder som människor. För att återhämta oss. Tror jag. :)

      Kram

      Radera