måndag 12 maj 2014

The Survivor


Häromdagen gjorde jag ett fynd i en stor lövhög i ett hörn i min trädgård. Bland allt det bruna och vissna lyste något friskt grönt. En liten krukros som jag slängt där i lövhögen i höstas var vid liv.

Den lilla rosen, som jag genast döpte till "The Survivor", fick ny jord och en fin kruka. Jag placerade den i det inglasade uterummet. Undrar när den kommer att börja blomma?



Det är när sådant här händer som jag känner att jag får en känslomässig bindning till en växt. Där slängde jag den stackars rosen så obarmhärtigt i lövhögen i höstas att jag skämdes när jag fick se den igen.

Spirande. Full av liv. Så vacker!

Vissa ger sig aldrig.

The Survivors.


#Blogg100 - Dag 74

10 kommentarer:

  1. Fint! Ja, det här härligt med livsglädjen hos växterna.

    SvaraRadera
  2. Växter påminner oss ofta om överlevnadskraft. De där maskrosorna t ex som växer upp ur asfalten. Det är starkt Kram Cathrin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det går att se hur allt därute växer för varje dag nu, det är underbart. Överlevnad och livskraft! :)

      Kram

      Radera
  3. Jasså det stod krukros. Jag läste fel igen. Tyckte inte det liknade
    en kaktus och den såg ganska spretig ut för att vara en krokus.
    Så snäll du är som tog hand växten. Blommar snart i ditt uterum.

    Det här med människans altruism, medkänsla och hjälpsamhet till
    det svaga har evolutionsforskarna svårt att förklara.
    Jag tror nog du hjälper en snigel över gatan om det behövs. ;)
    ((Kram)) Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du på dig glasögon när du läser, Kalle? ;) :) Ha, ha.. jag förstår om du läste både krokus och kaktus fast att det stod krukros. :))

      Ett nytt blad har slagit ut på den lilla rosen idag i inglasade uterummet. Så den verkar trivas där. :)

      Kram

      Radera
  4. Så härligt. Ja det var sannerligen en survivor.
    kramar till dig
    Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Emma! :) En Survivor är den här rosen. :)

      Kram till dig!

      Radera
  5. Vad roligt när nåt sånt händer och den ser så fin och livskraftig ut. Håller tummarna för att den skall blomma ut. Det verkar vara samma som med människor, vissa är sega ;)

    Ha en skön dag
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ser den lilla rosen frisk och livskraftig ut! :) Jag tittar till den varje dag och idag var där ett nyutslaget blad på den.

      Samma med oss människor, där finns många "Survivors" bland oss. Den tanken hade jag med mig när jag skrev det här inlägget.

      Kram

      Radera