fredag 16 maj 2014

Ulf Kristersson i Jönköpings-Posten: "Sjukförsäkringen handlar om tilltro"

Jag känner glädje över att min lokaltidning Jönköpings-Posten de senaste åren har utvecklats till en mycket läsvärd och ganska tuff tidning som inte räds för att ifrågasätta makten.

Nu i veckan hade man gjort en intervju med socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (M) med anledning av debatten kring ministrarnas icke-sjukanmälningar trots att de varit sjuka.

Den sista frågan Ulf Kristersson fick var denna. Kristerssons svar var som följer:

"Har du någon förståelse för dem som tycker att regeringens sjukförsäkringspolitik är för hård?

– Nej. För jag tycker inte att den är för hård. Däremot har jag respekt för alla dem som har en tuff resa tillbaka efter en lång sjukskrivning."

När Kristersson under intervjun talar om tilltro i samband med sjukförsäkringen, så exploderar jag inuti. Om det är NÅGOT som den sjukförsäkring Alliansen skapat absolut INTE innebär, så är det tilltro. 


Dagens sjuka sjukförsäkring innebär misstänkliggörande och kränkningar av det människor själva upplever. 

Uteblivna ersättningar, utförsäkringar, minskade ersättningar, högre skatt för sjuka människor än för de som arbetar vid samma inkomst, allt svårare att bli beviljad ersättning, det skapar allt annat än tilltro när det gäller en socialförsäkring. 

Dessutom en försäkring, alltså en ersättning som man själv betalt in pengar till genom skattemedel för att kunna få när livet kärvar på grund av sjukdom. 

Allt färre människor i Sverige idag känner tilltro till sjukförsäkringen. Om nu Kristersson kan ha missat det.

Kanske behöver du gå med i Jönköpings-Posten för att kunna se artikeln jag länkar till i det här inlägget. Det är kostnadsfritt att göra det.



#Blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar