lördag 13 september 2014

Snart dags att rösta

Äntligen närmar sig valdagen så att jag kan räkna timmarna dit. Som jag har väntat! I fyra långa år. Så mycket som jag upplevt de här åren. Inte minst utförsäkringen med allt det innebar.

Jag längtar efter att gå till vallokalen imorgon och rösta bort alliansen.

Jag önskar att vi blir många, många som gör det.

Så att vi kan börja vandringen mot ett mer jämlikt, mer humant och mer medmänskligt samhälle för alla.



#socialpolitik#val2014#svpol


4 kommentarer:

  1. Aldrig har du väl varit så intensivt engagerad i något som
    just i detta val. Jag har röstat på biblioteket, kryssat för en
    undersköterska och därmed hjälp dig så gott jag kunnat.

    Vänliga vågor
    strömmar över oss alla
    vid valstugorna.

    Jag har fått massor av bra att ha grejor ;)
    Nu kör vi ut Alliansen för alltid ! Anna-Karin. ((Kram))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är alliansen väck, Kalle.

      Nu handlar det om att få väck SD också. Fast jag tror att när klyftorna mellan människor minskar i Sverige, kommer också SD att minska i popularitet.

      Kram

      Radera
  2. Det som hänt människor idag med utförsäkringen beror inte på alliansen enbart! Blev själv utförsäkrad i slutet på 70-talet då sossarna styrde. En ryggsjukdom som gjorde att jag inte kunde sitta! Sålde hus, tog lån, utbildade mig till lärare (hoppade på 2 kryckor under utbildningen). Flyttade 80 mil med två tonårsbarn till ett fast jobb. Hade blivit bättre tack vare att jag själv fick besluta om min kropp att inte sitta utan gå omkring. Gick på dyrbara behandlingar. Jag tycker det blir ett alltför ensidigt tjat på alliansen, speciellt som sossarna gjorde likadant. Nu blir det fler bidrag, fler påhittade jobb. Anser att vården är så viktig att där inte ska finnas outbildade ungdomar (s k traineejobb som Löfvén har pratat om). Ja nog om det. Då jag hade utbildat mig och flyttat fick jag rätt mot Försäkringskassan i domstolen. Det hade gått 5 år. Hade ju förlorat min ekonomi så det var för sent, men jag bestämde mig för att inte inta en offerroll. Har aldrig haft ett bidrag i hela mitt liv. Nu är jag orolig för att det blir en enda röra, då jag tycker att Sverige var på rätt väg vad gäller ekonomin. Långsiktig planering och de har genomfört exakt det de sagt. Löfvén lovar nu guld och gröna skogar, men har ingen långsiktig plan. Nu blir det ett Sverige, där jag får betala andras bidrag. Jag gillar verkligen din blogg (är själv ett maskrosbarn, men för mig har det varit en drivkraft man måste ju ta ansvar själv o inte skylla på andra.) Men försök att se mindre ensidigt på de sjukskrivna. Har själv en bekant som lyckats vara sjukskriven (ja nu är det väl sjukpension) i 18 år för elallergi! Hon orkar göra allt möjligt som jag inte gör, men så är jag numera senior med en massa kroniska krämpor. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla för att du delar dina tankar i min blogg.

      Med full respekt för det som du själv har upplevt, så är det ett faktum att det aldrig förut i Sverige utförsäkrats sjuka människor på det inhumana sätt som alliansen gjort. Det handlar om minst 86.000 människor under tre års tid.

      Oavsett sjukdomstillstånd har man vid en viss tidpunkt tvingats gå till AF och ibland hamnat mellan två stolar helt utan ersättning.

      Det har varit en grym behandling av sjuka människor och en ovärdig misstro mot dem. Det har alliansen 100 % ansvar för, de människornas lidande. Vissa orkade inte leva längre.

      Jag har själv upplevt hur det varit att vara sjukskriven i 14 år. Alltså både före och efter alliansens tid vid makten. De senaste fyra åren har varit så tunga att jag ibland också har haft lust att ge upp.

      Bidrag handlar det inte alls om i det här fallet. Det handlar om att få ersättning från en försäkring som vi alla har betalat in pengar till genom skatt.

      Allt gott!

      Radera