fredag 24 oktober 2014

Sjukersättningen höjs till 64,7 % i budgeten - små smulor som bör bli mer

Gränsen för fattigdom har EU satt till 10.800 kronor brutto. Många med sjukersättning i Sverige har idag cirka 6.000 kr brutto. De flesta kvinnor.

Själv har jag ca 9.000 kr/månad. Brutto. En del av den summan kommer från Alecta.

Så enligt EU är jag fattig.

Att vara "fattig" ekonomiskt betyder inte att man är fattig i övriga sammanhang.

Man kan vara rik på andra sätt i stället. Rik inuti. Rik på vänner. Rik på visdom och kärlek. Rik på erfarenheter. Rik på ord och berättelser.

Jag tror att det är viktigt att inte låta andra definiera om man själv är fattig eller inte. Och att aldrig känna skam över sin ekonomiska situation.

Så klart är det viktigt att man sätter en gräns för vad som är fattigdom politiskt och samhällsekonomiskt. För att skapa ett bra samhälle för alla.

Det finns inga motsatser i det.

Samhällsekonomiskt vill jag se ett lägsta tak i sjukersättningen. Det skulle minst ligga på gränsen för fattigdom enligt EU tycker jag. Sjukersättningen ska också följa löneutvecklingen i samhället anser jag.

I budgeten som regeringen la fram igår höjs aktivitets- och sjukersättningen till 64,7 % i stället för som idag 64 %. Det är små smulor. Fast ändå en höjning för den enskilde och åt rätt håll för ett jämlikt samhälle.

För den som har en mycket låg inkomst kan också små smulor göra skillnad.

Det är trots det en bra bit kvar tills dess att en människa med sjukersättning i Sverige hamnar ovanför gränsen för fattigdom enligt EU.



Lästips:

"Här är regeringens höstbudget..." (SVT)

"Politik är inte bara käbbel" (Aftonbladet)

"Skatteklyftan mellan sjuka och friska" (Kjell Rautio)




#svpol

6 kommentarer:

  1. Det var inte mycket till höjning 0,7 % men det går dock
    åt rätt håll, Det viktigaste är att ”ättestupan” avskaffades.
    Det är decimaler av ett liv att leva fattig och sjuk.

    Frisk hälsning från Tallebackens sista sommardag ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket är det inte. Det är på tok för låg höjning anser jag. Vi får se hur det går, jag hoppas i alla fall verkligen att budgeten går igenom. Jag kommer att fira när det inhumana systemet med utförsäkringar försvinner.

      Kram

      Radera
  2. Jag kom ihåg en tid då både sjukersättningen och A-kassan var 100% och folk kunde vara hemma tills dom blev riktigt friska. Folk kunde leva på sin A-kassa tills dom hittade nya arbeten. Vi har ju själv betalt in till dessa försäkringar genom att avstå en summa i lön. Det var verkligen usel höjning som inte ger mycket och när man ser hur dyrt det är att bara bo så fattar jag inte hur folk klarar sig. Hade jag varit ensamstående nu när jag fått 5000 kr mindre/månad så vet jag inte hur jag överlevt. Alla skall ha så pass att man får en guldkant på tillvaron annars finns det ingen mening med nåt. Klyftorna är alldeles för stora som det är nu. Det är mycket vi blivit snuvade på och det gör mig ilsken som ett bi ;)


    Man blir inte rik inuti över att ha bekymmer över ekonomin.

    Ha en skön söndag
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är alldeles för låg höjning för oss som har sjukersättning tycker jag. Det kan vara mycket tufft att klara sig. Särskilt om man är ensamstående förälder och har sjukersättning. Som att inte själva ohälsan skulle vara nog, tycker jag. Hur som helst hoppas jag att åtminstone systemet med utförsäkringar försvinner 1 juli 2015. Det är viktigt.

      Är det under de senaste åtta åren som du har fått 5000 kr mindre/månad? Har din förtidspenson sänkts så mycket?

      Det är tufft nog att ha ohälsa av något slag. Att sedan också bli fattig eller få starkt försämrad ekonomi blir man ju inte friskare av. Snarare tvärtom.

      Kram

      Radera
  3. Är glad att dom äntligen höjer för våran del som verkligen är i klassen fattig , hade varit rikare om man gick på socialbidrag då får man ju pengar till borde sjukvård , glasögon , hörapparater , tandvård m.m. Jag har inte valt att min kropp skulle bli så skadad att jag inte kan jobba som jag gjort förr , vem vill inte jobba & känna att man har ett socialt liv för finns väl ingen i våran sits som känner levande med att gå hemma & då inte ens ha råd med något ! Är ensamstående & har ut 6800kr efter som dom förra året även hade mage att sänka sjukersättningen för oss med en 100 lapp , är för jävligt rent ut sagt ! Jag kunde inte ens nu få en lägenhet utan borgenär på grund av för låg deklarerad inkomst , såå hur sjuk är inte bara den biten ! Inga skulder eller fogden m.m. men ändå åker man på att ha en borgenär med en hyra på 6200kr i mån . Dom som inte har en borgensman , ska dom bo gatan då eller ! Sånt här gör en riktigt förbannad ! Vi är nu med i EU vi är absolut inte fattiga i vårat land ! Skrev på till regeringen att vi ska ha ut minst 10000kr upp till 14000kr så nu håller jag tummarna för att det verkligen höjer mera under tiden & då pratar jag inte om en 100 lapp utan upp till EU nivå !

    SvaraRadera
  4. När dom höjde med 0,7% fick jag 2000kr mindre . Helt jävla orimligt.

    SvaraRadera