torsdag 13 november 2014

Bloggandet gav mig mod att skriva en bok


Här är mina bloggböcker uppradade på stora bordet hemma hos mig.

Det är bland annat allt detta bloggande som lett till att jag nu är på väg att ge ut min första egenutgivna bok, "Omfamna livet". Mina två första års bloggande finns inte med bland de här böckerna.

Aldrig kunde jag ana vad bloggandet skulle betyda för mig den dagen jag skrev mitt allra första blogginlägg. Då på Passagen. Numera bloggar jag här på Blogspot som Maskroskvinnan.

Det jag skrivit i Facebook, att jag skrivit debattartiklar och också yrkesmässigt jobbat som skribent har säkert också sin del i att jag nu känner mig redo att ge ut min första egna bok.

Idag har jag korrekturläst "Omfamna livet" igen. Jag kommer allt närmre den färdiga boken.

Det känns riktigt, riktigt roligt att uppfylla drömmar.

Och så klart lite pirrigt i magen också.

I minnet finns ännu en strimma av den där känslan att inte ens kunna sätta ihop mitt eget namn. Så som det var för mig för fjorton år sedan när jag drabbades av utmattningssyndrom efter en mycket lång tids negativ stress.

Så oavsett om där är någon som läser eller köper boken jag nu ska ge ut, är själva boken en seger för mig själv. Ett konkret bevis på min kropps och själs förmåga till läkning. Även om det har tagit mycket lång tid och jag fortfarande har kvar rester från min utmattning.

18 kommentarer:

  1. Åh, du har tryckt upp bloggböcker. Jag håller på med min första bloggbok. Där finns ju så mycket roligt som jag har gjort under åren, underbara foton etc. Tips mottages tacksamt, var tryckte du dem, vilket format etc... Omslagen är otroligt vackra och lockande. Säljer du dem, eller har du bara ett ex i bokhyllan. Ja, du vet, många frågor, väntar ivrigt på svar ;-)
    Kram Kim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att jag bloggat ett tag, Kim, kom längtan efter att samla texterna jag skrivit och bilderna jag lagt in i bloggen i bokform. För mig själv. Och för mina barn. Jag hittade till en sida på nätet som heter "Blogg Till Bok".

      Där har jag sedan dess varje år gett mig själv min egen årets bloggbok i julklapp från tomten. ;) :)

      Det är mycket enkelt att skapa en bok från sin blogg på den här sajten tycker jag.

      Tack för att du berättar hur du uppfattar omslagen. Det är mina privata bilder som jag lagt på framsidan och sedan skapat omslagen själv med hjälp av sajten.

      Jag har bara ett exemplar av varje bloggbok och säljer dem inte. Det är så pass dyrt att det kan inte bli någon lönsamhet i att sälja dem, tänker jag.

      Hoppas att du också snart har dina egna bloggböcker. Det är till exempel ibland lättare att leta efter äldre texter i en av mina bloggböcker än i bloggen, tycker jag. Och gissa känslan när jag höll i den allra första bloggboken jag beställt, underbart! Glädje! :)

      Kram!

      (Länk till Blogg Till Bok: http://www.bloggtillbok.se/dobook.aspx#)

      Radera
  2. Testade. Vad lätt det var. Men vad dyrt. Får fortsätta lägga in bilder och text själv och leta upp ett billigt tryckeri. Tack för tipset. Var roligt att göra bloggboken så fort!
    Kram Kim :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om att det kostar en del att ta fram bloggboken här. För mig är det värdefullt att det inte är alltför krångligt att göra det. :)

      Lycka till med dina bloggböcker, Kim! :)

      Kram

      Radera
  3. Grattis till segern och lycka till, Anna-Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Helena! Så glad jag blev att du kikade in här!

      Kram

      Radera
  4. Grattis till bloggböckerna. Vilken bra idé och du är ju suverän på att skriva och förmedla på ett härligt sätt. Lycka till

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Malin! :)

      Bloggböckerna finns bara i ett exemplar vardera, mitt eget. När jag fick första bloggboken tänkte jag att jag kan nöja mig med detta. Jag behöver inte skriva eller ge ut någon egen bok som jag drömt om i mitt liv. Men idag är jag på väg att göra det, att ge ut en bok som jag kan sälja. Därför att jag tycker att det är roligt. En ny utmaning där jag får lära mig nya saker. :)

      Kram

      Radera
  5. Vad kul. Jag har också funderat på att skriva ut mina blogginlägg mest för att kunna spara alla fantastiska kommentarer jag fått under årens lopp. Men jag tänkte att det blir ett hästjobb att sitta och skriva ut inlägg för inlägg. Så det har aldrig blivit av. Kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en härlig känsla när jag fick min första bloggbok. Glädje när jag bläddrade i den. Tyvärr kan man ju inte få med alla underbara kommentarer som jag har fått som bloggare genom åren.

      Blogginläggen från Passagen har jag skrivit ut på papper. Det är riktigt roligt att bläddra i dem nu ibland. Man glömmer en hel del av det man skrivit om.

      Kram

      Radera
  6. http://wiper.bloggplatsen.se/2014/11/16/10927500-maskroskvinnans-award-och-yoy-of-books/

    SvaraRadera
  7. Varmt grattis till dina framgångar vännen/ kram

    SvaraRadera