lördag 7 mars 2015

Mediyoga-sajt på nätet - Balansonline.se #blogg100 #bloggswe

Jag går på Mediyoga en gång i veckan hos Medborgarskolan. Nu är det knappt halva kursen kvar. Av en slump hittade jag en sajt på nätet som bygger på samma form av yoga - Balansonline.se.

Här finns hundratals olika övningar för allt från ryggbesvär till övningar för den som är utmattad, stressad, har ont i magen, migrän, sömnproblem med mera. Där finns både yogaövningar och mindfulnessövningar. Andningsövningar.

Övningarna kan man göra på en stol eller liggande eller stående.

Är du med i Balansonline.se har du tillgång till övningarna via både mobilen, datorn eller kanske plattan. Du kan alltså enkelt yoga där du befinner dig. Hemma eller någon annanstans.

Jag har provat många olika sorters yoga och sätt att yoga på. Att kunna yoga hemma är underbart, tycker jag. En räddare i nöden när jag fått ett ryggskott eller det snurrat runt för mycket i mitt liv ett tag.

10 minuters yoga om dagen gör så mycket för hur jag mår jämfört med om jag låter bli yogan. Det gör mig lugn och avstressad, kreativ och att jag sover bättre. Jag blir smärtfri eller min smärta minskar.

Man kan prova Balansonline.se en vecka utan att betala för det. Därefter kan man abonnera på det och sedan enkelt avbryta abonnemanget när man vill det.

Jag tycker att vården skulle erbjuda alla med stressrelaterad ohälsa det här verktyget. Utan kostnad eller till ett lågt pris. Det är bevisat i forskning idag att mindfulness/meditation långsamt botar sjukdomen utmattningssyndrom som långvarig negativ stress kan utlösa. Tänk så mycket samhället skulle spara på att vi som blivit utmattade fick rätt redskap för att läka samman igen. I stället för att erbjuda oss mediciner som inte läker, bara lindrar. Ibland till och med förvärrar våra symptom. Eller annat som inte hjälper ett minsta dugg, enligt min långa erfarenhet.

Inget av allt jag provat (och det är en hel del) sedan jag fick utmattningssyndrom har hjälpt mig så bra som yoga och mindfulness/meditation.

Har du erfarenhet av yoga eller mindfulness? På vilket sätt har det påverkat dig?


#blogg100 #bloggswe #yoga 


2 kommentarer:

  1. Jag tar ett djupt andetag, sätter fotsulorna samman
    och sammanfattar med artig hälsning. ((Kram))
    Lycka till med dina stärkande övningar. Kalle.

    En yogafrälst kvinna i Norden
    förlorade andan och orden.
    Hon sitter på matta
    både dagar och natta,
    nu är hon som borta från jorden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha.. vilken härlig liten dikt om yoga du skrivit, Kalle. :)) :)

      Kram

      Radera