söndag 1 mars 2015

Härliga Mediyogan hos Medborgarskolan

Åh så skönt det var att sträcka ut mig på ullmattan på Mediyogan hos Medborgarskolan i veckan! Börja yogaandas och känna efter var spänningarna fanns i min kropp just då.

Sedan de lugna och ändå så kraftfulla övningarna som kursledaren guidade oss deltagare genom. Övning, andas, vila. Vilan är lika viktig som själva övningen för kropp och själ. Tänk så viktigt att bli påmind om just det i vår tid.

För varje övning kände jag hur jag blev mer och mer avslappnad. Hur min kropp sträcktes ut och sjönk allt tyngre ner i ullmattan.

En lång meditation avslutade passet.

"Pressa er inte nu", berättade ledaren för oss i gruppen. "Nu har ni gjort så många pass yoga att kanske ni kan känna viss ostadighet. Bara ta emot det ni känner och låt det passera. Smärta kan ligga långt tillbaka i tiden och gett spänningar länge. Med hjälp av yogan och meditationen löser man upp de här spänningarna. Kroppen behöver vila och tid för att vänja sig vid det nya."

Jag kände mig mycket känslosam efter det här yogapasset. Mer än vanligt. Mycket nära till så många känslor, både tårar och skratt.

Jag märker också att jag har allt lättare för att hitta till ett behagligt läge i min kropp. Ett läge där ryggen och nacken smärtar mindre och det känns lättare att röra mig.

Yogan och meditationen är fantastiska verktyg för att läka kropp och själ, tycker jag.

Känner mig så glad att jag anmälde mig till kursen hos Medborgarskolan och är igång med yogan igen efter ett längre uppehåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar