måndag 6 april 2015

Kroppsångesten och vem har rätten att bestämma hur en människa ska se ut

Allt fler visar symptom på stark kroppsångest i vårt samhälle. Är smal alltid lycklig och lyckad?

Tänkvärd krönika HÄR om vart det kan leda oss när vi dömer varandra som lyckade eller misslyckade efter hur vi ser ut och hur mycket vi väger.

Vem har rätten att bestämma hur en människa ska se ut?

Ska alla se likadana ut?

Vart är vi då på väg?

I stället för att titta på varandras kroppar, se in i varandras ögon och möt andras själar.

Vi är alla lika värdefulla.


#blogg100#bloggswe

6 kommentarer:

  1. Är någon omtyckt
    för sitt vackra yttre skull
    synbarligen ej.

    "Vackert är allt som ses med kärlekens ögon".
    Och "Lite röfärg lyfter vilken stuga som helst".
    Två citat från fantastiska Carola :))

    ((Kram))... Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var fina citat det, Kalle. :)

      Jag saknar Carolas blogg. Och en del andra bloggar från Passagen också.

      Kram

      Radera
  2. Sitter och bläddar i gamla urklippspärmar och möter då mina dikter om just detta ... hoppas att allt vänder så att vi börjar se insidorna istället.
    Så mycket grönska det är hos dig /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint skrivet av dig, Spanaren. Så önskar jag också. Att vi börjar se till det inre i första hand hos varandra.

      Kram

      Radera
  3. Jättebra skrivet, det har verkligen spårat ur. Som du säger så är vi alla lika värdefulla. Vi kvinnor måste se igenom allt detta och inte ta till oss och ta åt oss men det är lättare sagt än gjort när man är ung. Då är man så påverkbar och nu med allt man får se i tv där mobbing förekommer hela tiden på bästa sändningstid så är det ännu värre. Jag som är en gammal kvinna blir mobbad varje gång jag sätter på tv:n för min åldersgrupp skall ha den goda smaken att försvinna från jordens yta. Nu är jag lite dramatisk ;) men man blir så less till slut

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Malin. :)

      Det är ett på många sätt hårt samhälle att leva i idag som människa. Fast man kan börja med att se på sig själv med värme, tänker jag. Och sedan möta andra med värme och ögon som ser andras själar i stället för utsidan.

      Jag vet också att där finns unga människor som tänker och känner som jag, det finns hopp. :)

      Kram

      Radera