torsdag 12 november 2015

Förvirringens tid

Sverige inför gränskontroller. Förändringar i regeringens budget. Det känns inte alls bra inuti mig idag. Jag tänker på de människor som lyckas fly från krig ända upp till oss här i Norden. Och möts av en gränskontroll som inte funnits där på mycket länge. Hur skulle jag känt mig då om jag varit en av dem?

Samtidigt läser jag om att barn som kommer hit försvinner varje dag. Det är så klart inte alls bra och kan gränskontroller göra att man kan få kontroll över den situationen så är det bättre än hur det är nu. Jag läser att barn och barnfamiljer ska få komma in i Sverige som förut, också i fortsättningen.

Jag har inte helheten och känner inte att jag kan säga om det som sker nu är rätt eller fel rent matematiskt. Men i mitt hjärta känns det fel och mycket sorgligt.

Jag tänker att det som sker nu är ett sätt att markera mot EU att de andra länderna också måste börja ta ansvar i den situation som är.

Vad förändringarna i regeringens budget innebär för till exempel oss som är sjukskrivna får jag förhoppningsvis veta idag. Jag önskar att det inte blir några förändringar till det sämre. Det är för mig  fel väg att gå att öka klyftorna ännu mer om man vill ett gott samhälle för alla människor i stället för ett fåtal.

Det är i kristider som människan visar sitt sanna jag som mest.

Om man lever efter rädslan eller modet.


Lästips: "Förre S-minister: Gränsen ej nådd" (SVT)

4 kommentarer:

  1. Alla som vill söka asyl i Sverige får det. Många tror inte att detta kommer att stoppa alla som vill in i landet. Detta ska var typ en koll för att få bort alla som inte har papper i ordning och som INTE vill söka asyl i vårt land. Det blev extra pengar till hjälp för alla som kommer till vårt land. Det som är sagt förr står kvar vad jag förstod! Tänk på alla dessa barn som bara går här i vårt land utan någon hjälp ... mitt hjärta gråter. Händer mycket och har inte gjort så sedan de vita bussarnas tid/kram kaktusen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan bli antingen fler som får asyl i Sverige nu eller färre. Ingen vet ju i nuläget.

      Det är bra att människor registreras och inte minst att barn som kommer hit inte försvinner så som jag läst har hänt. Det är viktigt att de här människorna som flyr från ett krig får information och boende snabbt, de som vill ha asyl i Sverige. Som jag såg det igår verkade polisen kunna sköta det på ett medmänskligt sätt, det är säkert en tuff situation för många människor just nu hur vi ska hantera läget. Många som blir berörda av det på olika sätt.

      Det är verkligen tuffa tider nu för så många människor. Men jag har hopp. Så småningom en dag kommer vi att tänka tillbaka på detta. Kriser och kaos går över. Det tar bara olika lång tid och det kan hända märkliga saker i kristider. Både det som är bra och det som skadar.

      Jag tror att det är viktigt att vi söker gemenskap med andra nu. Både med dem som vi känner och med de som kommer hit. Gemenskap stärker oss människor och motsatsen gör oss svagare, tror jag.

      Kram till dig, kaktusen! :)

      Radera
  2. Du har så rätt i allt det du säger.
    Vattnade nyss mina blommor och vet du vad jag tror mig se på en av kaktussticklingarna ... jo några knoppar :-)
    Önskar dig en bra fredag/ kram Kaktusen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt, knoppar på sticklingarna från mig som nu är hos dig! :) Är det rosa små knoppar eller är det champagnefärgade? :) Det kanske du inte kan se riktigt än, förstås. Nu vill de ha vatten regelbundet för att kunna slå ut sina knoppar! :) Lycka till!

      Kram

      Radera