lördag 9 januari 2016

Filmen En underbar jävla jul

Gå på bio är mysigt. Igår såg jag filmen "En underbar jävla jul" på Filmstaden inne i stan. Det var i stort sett fullt i biosalongen. Filmen var en komedi. Jag skrattade mig igenom nästan hela filmen. Utom själva slutet, där det var rörande så att jag fick lite tårar i ögonen.

Skickliga skådespelare, knäppa rollfigurer som var väldigt mänskliga och jag tror inte att jag är ensam om att både känna igen mig själv och andra i de olika karaktärerna och händelserna i filmen.

En lättsam film fast där det också gick att hitta ett och annat djup.

En mening bär jag med mig från filmen:

"Man måste stå upp för sig själv. Annars förlorar man sin värdighet."

Så är det.

Och det är viktigt.

4 kommentarer:

  1. nskar dig en god fortsättning på det underbara livet ;)
    Vad kostar en biobiljett nu för tid?
    Tallebackens Grand-biograf släckte ljuset för tio år sedan.
    ((Kram)) Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trist att Grand-biografen hos dig släckte ljuset. :(

      En biobiljett kostar ca 120 kronor. Jag hade fått fyra biobiljetter i present, så det var roligt att gå på bio. :)

      Kram

      Radera
  2. Det är roligt med Bio. Där kan man skratta högt utan
    att någon hör det! Den första film jag såg var Snövit.
    Den första barnförbjudna var Gilda med Rita Hayworth.
    Hon visades naken minns jag, jodå, från knäna och nedåt,
    resten fick man tänka sig.;) Roligt med tankefrihet med.

    Du kan ju bli filmrecensent Anna- Karin med fribiljett.
    Visst är det viktigt med värdighet. ((Kallekram))
    .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det du berättar om dina filmminnen, Kalle. :) Jag minns att jag och min lillebror fick följa med min pappa på Röda Kvarn när vi var små. På matiné. Vi såg Kalle Anka. Sen såg jag Tarzan och Love Story när jag var lite äldre.

      Den första vuxenfilmen jag såg var Funny Girl med Barbra Streisant. Det var en viktig milstolpe i livet att få se vuxenfilm på bio. :)

      Filmrescensent är jag redan. Här i min blogg ibland. ;) :) Här kan jag vara nästan vad jag vill, Kalle. ;) :)

      Kram!

      Radera