måndag 14 mars 2016

Om våren ska man ju vara glad eller?

Vårdepression är något som jag aldrig hörde talas om förr. Årstidsbundna depressioner hade jag hört talas om men på våren, ja, då skulle man ju vara glad.

Men våra hjärnor är komplicerade ting. Ljuset vi får in genom ögonen är viktigt för hur vi mår i själen. Troligen är vi olika trögstartade kanske som individer men kanske också i olika åldrar som människor.

När det gäller mig själv så har jag blivit allt känsligare med åren för de olika årstiderna. Den här tiden på året känner jag mig riktigt mosig i skallen ibland. Skönt att kunna förstå varför man känner sig som man gör. Och att veta från sin erfarenhet att det blir bättre.

Att vara mycket utomhus i dagsljuset och att ha regelbundna tider för sömn, mat och motion gör att i alla fall jag klarar mig bättre tills min hjärna känner sig piggare och gladare igen. Det är bra att undvika stress om det är möjligt.

Enligt den här artikeln så är det som tuffast just nu för oss som är årstidskänsliga. Besvären börjar i februari och når sitt maximum vid vårdagjämningen, alltså 20 mars, när dag och natt blir lika långa.

3-5 % av svenskarna får en depression under våren. 10-12 % mår dåligt av ljusförändringarna.

Så det är OK att inte alltid ha humöret på topp och känna sig pigg den här tiden på året.


Lästips: "Vårdepression trots fint och soligt väder" 



#Blogg100 - dag 14

2 kommentarer:

  1. Hörde om detta på radion igår.
    Min vårtrötthet började tidigt i år. Slutet januari - slutet februari. Viktigt med rutiner och sköta om sig, vilket jag försökt med.

    VårTrötthetsKram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, de pratade om det på radion också, det är bra att man talar om det tycker jag. Så att de som känner av det kan förstå mer varför man mår som man mår den här tiden. Rutiner är viktigt. Det är jag också noga med.

      Kram och snart blir det bättre!

      Radera