torsdag 23 augusti 2018

Extremsommar och valår



Det var länge sedan jag bloggade nu. Anledningarna är flera. Den extrema värmen i somras gjorde min hjärna så trög. Jag hade fullt upp med att vädra på morgnarna, dra för rullgardiner och persienner, ta siesta mitt på dagen och sen vädra igen sent vid midnatt innan det var dags att försöka sova.


Sommaren 2018 går till historien. Jag önskar att vi är många som vaknat upp ur vår törnrosasömn och börjar inse hur vi alla påverkas om klimatet förändras på jorden. Många frågor och tankar har värmen satt igång i mig. Jag känner mig hoppfull och tror att vi människor kan förändra det vi eventuellt har ställt till. Förutsatt att vi alla hjälps åt. Och börjar redan idag.

Saker och ting ställs på sin spets om vi börjar tänka på ett klimathot. Särskilt ett valår som i år. Så många frågor som bleknar och hamnar i skymundan. Vad betyder egentligen någonting alls om vi inte har ett människovänligt klimat på vår planet? En hisnande tanke och omtumlande.

Hur som helst så är det ju val om bara några veckor. Den 9 september. Ett val som jag tror blir så spännande, ja, en riktig rysare.

Själv vilar jag fullkomligt trygg i att jag har min så starka övertygelse om vilket samhälle jag tror är ett bra och gott samhälle för oss människor. Jag är fullkomligt trygg i att alla människor mår bra i ett samhälle med minskade klyftor mellan människor. Sociala klyftor såväl som ekonomiska och andra klyftor.

Jag är fullkomligt övertygad om att i ett gott samhälle stöttar människorna varandra när det behövs. Vi tar hand om varandra. Det finns fungerande välfärdssystem för människor om världen runt dem rasar ibland. Det skapar trygga människor som vågar och som litar till varandra och till att samhället finns där när det krisar.

Det är med lätt hjärta och lätta steg jag går till vallokalen på valdagen och lägger min röst.

Sedan ber jag för att mörkerkrafterna i vår tid tappar allt mer kraft istället för tvärtom. De som vill skrämmas, de som vill söndra, de som vill förtrycka och de som vill förminska demokratin i vårt samhälle. De som försöker lura till sig olika ekonomiskt svaga grupper med olika löften fast att de i andra handen håller den hand som vill trycka ned de utsatta ännu mer än vad de redan är nedtrycka idag.


BÖN FÖR SVERIGE VALÅRET 2018


Bevara vårt land

Befria det från mörkret

Tänd ljus i människorna

Gör ögonen klara

Sinnena skärpta

Gör våra hjärtan mjuka

Smält kylan

Väck hopp

Välj kärleken

För ...

Störst av allt är kärleken


(Anna-Karin)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar