torsdag 20 oktober 2011

Promenera mera



Den här årstiden är det viktigare än någonsin att se till att ta sig ut i dagsljuset minst en gång per dag. Allra helst mitt på dagen. Det kan vara avgörande för om man drabbas av en årstidsbunden depression eller inte, så viktigt är det.

Har man möjlighet att promenera nära vatten, hur liten sjö det än handlar om, så är det ännu bättre än att promenera på andra ställen. Bara man kommer ut i ljuset också en gråmulen dag, så får man in mera ljus i själen än om man är inomhus.

Det här är viktigt och jag får påminna mig om det fortfarande varje höst när jag börjar känna av min trötthet sedan utmattningen. Tröttheten som inte minst känns som tröga tankar och ibland initiativlöshet.

Själv så bryr jag mig inte så mycket om var någonstans jag promenerar. Ofta blir det runt kvarteret där jag bor. Jag tycker inte att det känns tråkigt att gå samma runda gång på gång. Det finns alltid nya saker att upptäcka också i kända fotspår. Inte minst i naturen. Men ibland blir det en promenad vid Vättern eller nära den lilla sjön där jag bor. Efteråt känner jag mig gladare och maten smakar bättre.

Rörelse är liv. Liv är rörelse.

6 kommentarer:

  1. Ja, verkligen, så är det!! Bra skrivet fina du! Kram :D

    SvaraRadera
  2. Med det vackra namnet på din promenadrunda kan jag
    förstå att du lockas ut i backarna. Jag tar en text av dig:
    Liv är rörelse. . . . . . . . . . . . . . .Nu har dagen krympt
    rörelse värmer kroppen . . . . . . och natten desto längre
    värme mot dökallt. . . . . . . . . . . ett tredjedels dygn.

    Nu tror jag FK-pengarna är på väg mot din brevlåda.
    Allt gott till dig Anna-Karin. Solringen ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

    SvaraRadera
  3. Ja hahaha, det är ett mål!! Jag vill bättra på engelskan och tyskan och lära mig franska och japanska! Språk är besvärligt nog som det är så jag är tacksam att jag har sk "språköra". Det och den norrlänska tjurigheten kommer hjälpa mig :D

    SvaraRadera
  4. Kalle: Tack för dina fina rader till mig. :)

    Tyvärr Kalle. Idag har jag tappat hoppet igen när det gäller min ersättning. Läs i Ekot om du vill. FK tolkar de här domarna jag skrivit om som att de ska fortsätta att göra sina bedömningar på precis samma sätt som hittills. Och de anser att de nu i och med de här domarna har fått klartecken från högsta instans om att de tolkat lagen rätt. LO/TCO:s jurister däremot tolkar domarna som att FK har varit alltför stränga i sina bedömningar om de sjukskrivna.

    Ja, ja. Säger jag. Den som lever får se.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jennie: Heja dig! Vive la France! :) Plugga på så pratar du snart flytande franska, ska du se. Visst är det roligt att kunna tala och förstå olika språk. :)

    Kram!

    SvaraRadera