tisdag 16 juli 2013

Professor nominerar Snowden till Nobels fredspris

Jag läser idag i Svenska Dagbladet att Stefan Svallfors, svensk professor i sociologi, nominerat läckan Edward Snowden till Nobels fredspris.

Stefan Svallfors är en av de få människor som har rätten att nominera någon till Nobels fredspris som den universitetsprofessor han är.

Redan för en månad sedan skrev jag en artikel i Newsmill där jag föreslog att Edward Snowden får Nobels fredspris. Jag greps så starkt av denne så modige sanningssägare i vår tid som satte sig själv och allt han hade på spel för allas vår integritets och för demokratins och yttrandefrihetens skull i världen.

I sin motivering skriver Stefan Svallfors att Snowden gjort "en hjältemodig insats till stor personlig kostnad".

Brevet till den norska Nobelpriskommittén har Stefan Svallfors lagt upp på Twitter, enligt Svenska Dagbladet.

Jag citerar:

"Edward Snowden har bidragit till att göra världen en liten smula bättre och säkrare" samt "att tilldela honom priset skulle bidra till att rädda Nobels fredspris från det vanrykte det ådrog sig genom det förhastade och illa genomtänkta beslutet att tilldela den amerikanske presidenten Barack Obama 2009 års pris".

Nästa år kan Edward Snowden bli aktuell för Nobels fredspris.

10 kommentarer:

  1. Håller inte med alls men jag avstår från att utveckla mina tankar här. Blir lätt missförstånd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var trist, Maj, att du inte känner för att utveckla dina tankar här i min blogg.

      Fast när det gäller yttrandefrihet så innebär den att man såväl har rätten att yttra sig som att hålla tyst. Så jag har full respekt för din tystnad såväl som för dina åsikter.

      Allt gott!

      Radera
  2. Jag håller heller inte med dig! Jag tycker att Snowden har stort självhävdelsehov och tror inte att den utveckling av hans asylansökan var förväntad av honom själv. Vaksamhet på andra makter är delvis fredsskapande, och det är säkert inte endast USA som sysslar med underrättelseverksamhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har full respekt för dina åsikter.

      Tack för att du läste och kommenterade.

      Allt gott!

      Radera
  3. Det är oerhört svårt att finna fredpristagare. På senare år tycker jag inte många av dem som fått priset har förtjänat det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Edward Snowden tycker jag har gjort sig förtjänt av ett Nobels fredspris. :)

      Allt gott!

      Radera
  4. Men jag känner precis som du! Att ge Snowden uppmärksamhet och stöd är inte bara humanitärt utan också ett sätt att försvara det öppna och demokratiska samhället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just precis så, carulmare, känner jag det också. Det handlar om demokratins vara eller icke vara.

      Allt gott!

      Radera
  5. Kalle i Tallebacken har redan till den Norske Nobelkommittén
    nominerat och föreslagit att äntligen en fredlig Svensk Konung
    tilldelas Alfred Nobels Fredspris 2013.
    Ville det ikke være høyt på tid Anna-Karin?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara nåt det, du, Kalle. ;) :))

      Ha det gott! :)

      Kram

      Radera