fredag 14 oktober 2016

Gör höstfint

Igår satte jag ner pelargonerna i källaren för vintervila. Jag har satt perenn ljung i krukor i uterummet och i en stor kruka intill trappan framför vårt hus.

Det var så roligt med nya blommor att jag drogs med och köpte murgröna till mitt köksfönster. Murgröna har alltid fått mitt hjärta att bulta lite extra. Jag gillar sirligheten i växtsättet. Formen på bladen, färgen. Och att den nästan alltid är en växt som trivs och frodas. I alla fall trivs den hemma hos mig. Lättskött är den också.

Det blir vackert med två murgrönor kring adventsljusstaken i köksfönstret lite längre fram. Så länge har jag en svart ljuslykta intill dem på fönsterbrädan.

I trädgården har jag lite kvar att fixa. Det är några växter som ska klippas ned. Så småningom en del löv som ska klippas sönder och räfsas undan. Några växter i krukor som ska planteras i ett land.

Jag förbereder både mig själv, trädgården och mitt hem för mörkret och vilan som närmar sig för varje dag. Njuter av de färgsprakande löven som finns överallt just nu omkring mig därute. Det glöder omkring mig- Naturens stora konstsalong när jag går mina promenader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar