måndag 20 mars 2017

Sänkt skatt för de med sjukersättning

Vänsterpartiet och regeringen har kommit överens om att sänka skatten för personer med sjukersättning läser jag i en debattartikel i Svenska Dagbladet idag.

"Inkomster i form av sjukersättning eller aktivitetsersättning omfattas inte av vare sig jobbskatte­avdraget eller det förhöjda grundavdraget. Det kan inte vara meningen i ett välfärdsland som Sverige, att den som är sjuk ska betala mest i skatt vid ­samma inkomst." (Debattartikel, Svenska Dagbladet)
"Sänkningen berör uppskattningsvis 340 000 personer som har sjukersättning eller aktivitetsersättning. Skattesänkningen beräknas bli cirka 1 600 kronor per år vid genomsnittlig kommunalskattesats för personer som fyllt 30 år och som har hel sjukersättning på garantinivå. För dem med högsta möjliga ersättning, och genomsnittlig kommunalskattesats, beräknas skattesänkningen bli cirka 2 500 kronor per år." (Debattartikel, Svenska Dagbladet)

Det här är en välkommen sänkning av skatten för mig och många andra som har sjukersättning, det som förut kallades förtidspension. Den innebär att vi som har så låg ersättning att vi ofta hamnar på gränsen till eller under gränsen för ekonomisk fattigdom i Sverige kommer att få mer pengar.

Ett litet steg mot en rättvisare beskattning vilket är allt annat än hur det ser ut idag. Även med denna sänkning kommer vi som har sjukersättning att fortsätta att betala betydligt mer i skatt varje månad än de som arbetar vid samma inkomst. Sedan Arbetslinjen infördes av Alliansen har det inneburit att vi med sjukersättning kunnat betala ca 1000 kr mer i månaden i skatt än de som arbetar. Det på en inkomst så låg att den för det mesta innebär ekonomisk fattigdom för individen.

För den som lever på gränsen till ekonomisk fattigdom är varje ökning betydelsefull. Det kan göra skillnad mellan att ha råd att hämta ut sin medicin eller inte. Att ha råd att köpa sig nya skor eller inte. Att ha råd att gå till tandläkaren eller inte.

Den här sänkningen av skatten är dessutom ett mycket viktigt erkännande av regeringen om att vi som har sjukersättning beskattas felaktigt idag.

Själv anser jag att vi med sjukersättning ska beskattas lika som de som arbetar. Dit är det en bra bit kvar att gå. Jag hoppas verkligen att det här är första steget mot det. Det är så många människor med sjukersättning som mår dåligt idag inte bara på grund av den försämrade hälsan utan också därför att de lever med oro för ekonomin och otrygghet utan särskilt stor möjlighet att själv kunna påverka sin situation. De allra flesta människorna i den här gruppen är kvinnor.

Detta handlar inte "bara" om beskattning och inkomster.

Det handlar om människosyn och om rättvisa.

Om att skapa ett samhälle med minskade klyftor vilket i sin tur leder till ett bra samhälle för alla.



Se även:

"Vänsterpartiet har i budgetförhandlingar fått igenom skattesänkning för sjuka"

(Solrosuppropet)

"V får igenom sänkt skatt för sjuka" (SVT)

"Vi ska ej behöva vara tacksamma eller känna skam och skuld när trygghetsförsäkringarna fungerar" (Solrosuppropet)



Blogg100 - dag 20

5 kommentarer:

  1. Både dom och vi sk pensionärer borde få sänkt skatt. Vi betalar högsta skatten men måste ändå betala in mer än 100 kr/ månad för att inte få efterskatt. Fick så lite tillbaka så det känns som ett skämt. Som du skriver så är det alltid sämst för oss kvinnor. Att vi kan gå med på detta är en gåta i sig

    Jag är så gammal så jag var med på den tiden då vi hade 100% i sjukpenning och då kunde folk vara hemma tills dom blev friska och inte gå och arbeta sjuk på grund av ekonomin.

    Har man sån låg inkomst som många har nu så är det som du säger att folk har inte råd att ta ut sin medicin eller gå till tandläkaren. Vi kommer att få se många med dåliga tänder nu. Det känns numera som man rår för själv om man blir sjuk och är man gammal som mig så tycker dom att man skall dö så fort som möjligt för man är bara en belastning. Jag är in den generationen som har avstått i lön från det jag var 16 år som skulle gå till pensionen. Har jobbat heltid hela livet men min pension är ett stort dåligt skämt. Min mamma hade dubbelt så mycket trots att hon inte arbetade heltid hela livet utan bara dom sista 20 åren.

    Håller med dig helt om människosyn för vi är alla människor och skall vara lika mycket värda men när man ser alla lyxbyggen i städer nu så har det blivit fattiga och rika

    Tack för ditt välskrivna och informativa inlägg. Vi har samma åsikter du och jag men du är så bra på att formulera dig

    Ha en skön torsdag
    kram från
    Malin

    SvaraRadera
  2. Idag presenterar regeringen sänkt skatt för pensionärer. Det är en utveckling åt rätt håll anser jag. Men det går alldeles, alldeles för långsamt. Under tiden växer klyftorna mellan de som är friska och arbetsföra och har jobb och de som inte har det så.

    Tack för din kommentar, Malin och jag önskar dig en riktigt skön helg!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Har man under 11.85/ månad så är man fattigpensionär. Jag var sjuk dom sista 12 åren i arbetslivet annars hade jag haft lite mer i pension. När jag ser beräkningarna så kommer inte jag att få ta del av detta för jag är inte fullt så fattig som dom som får ut 6000 kr/månad än om jag inte kommer upp i 11.850

    Glad Påsk önskar jag dig och din man

    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Malin för att du tänkte på mig. Jag önskar att du har haft en skön och Glad Påsk!

      Stor kram!

      Radera