måndag 10 juli 2017

Meningen med livet en tuff fråga för utmattade

Vad är väl meningen med livet när allt som gav mening åt livet rycks bort i ett enda slag? En fråga som man ibland får ställa sig mer än en gång i livet.

Men i botten av ett utmattningssyndrom kan man inte ens ställa sig den frågan. Än mindre diskutera den.

Så småningom blir det en allt viktigare fråga. En väg till läkning. Vem är man när man förlorat allt det som var viktigt? Och till och med tappat bort sig själv?

Jag tror att allt börjar med att hitta relationen till sig själv igen. Den som man tappade bort på vägen när man gav allt för allt annat och andra. Sedan bygga nya relationer där man mår bra som människa och känner sig respekterad.


"Livets mening är att ingå i ett sammanhang."



Lästips: Ny forskning: Utbrända förlorar meningen med livet

6 kommentarer:

  1. Kan skriva under på allt du förmedlar i detta inlägg eftersom jag fick en allvarlig utmattningsdepression för 12 år sedan. Jag fick kämpa mig tillbaka till livet men blir aldrig den jag var förut. Har fått skador som gör att jag tappar orken och har inte samma uthållighet som förut. Får begränsa mig och det bästa är upplevelser och leva i nuet. Min nackskada gjorde inte saken lättare så det blev dubbel plåga. Jag har gått på både KBT och hos psykolog och måste använda mig av avslappningsövningar dagligen. I början var man som en zoombie och jag kollapsade på arbetet. Nu har jag efter många år ändå kommit tillbaka så pass att livet är värt att levas och gör bara det jag vill och kan. Får begränsa mig mer nu men det har funkat. Kan även säga nej till saker och det hade jag svårt för förut. Tack för ditt informativa och sanna inlägg

    Ha en skön dag
    kram från
    Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Malin för det du delar med dig av här i min blogg. Vi som vill mycket och är passionerade i det vi gör behöver lära oss att sätta gränser. Både för andra och oss själva. Så bra att du har hittat dina gränser så att du kan ha ett bra liv. Jag har också på många sätt ett bra liv idag mot hur det har varit ibland.

      Kram och ha det fortsatt skönt i sommar!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Har varit utmattad sen 2008 och detta har varit det värsta - att tappa kontakten med sig själv och allt man är, vill och kan. Att inte känna igen sig själv. Tack för att du lyfter dessa viktiga ämnen och jag lägger upp en länk till din blogg på min sajt. Ha det gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Camilla för att du läste och gillar det jag skriver här och också länkar från din blogg.

      Allt gott!

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera