söndag 28 november 2010

Utmattad? - Meditation


Om jag ska välja en enda sak som varit särskilt viktig för mig på min väg från utmattad till där jag är idag, så väljer jag meditationen. Jag har mediterat i sex år nu och jag försöker att göra det regelbundet morgon och kväll. Mellan 5-15 minuter varje gång, det varierar. Ibland mediterar jag flera små korta stunder varje dag.

Det finns hur många olika sätt som helst att meditera på. Hur man upplever meditation är individuellt. Jag själv upplever att jag hamnar i en känsla av frid, ibland lycka, lugn och ro, stillhet, tillit. Ofta får jag idéer, nya insikter, lösningar på olika problem när jag mediterar. För mig har meditationen betytt så mycket. Ju längre tid jag mediterat, desto mer har det gett till mig.

Här får du tips på två enkla sätt att meditera som du kan prova om du känner för det.

1. Sätt dig bekvämt i en fåtölj eller på en stol. Blunda. Lägg dina händer i knät. Fokusera på din andning. Lyssna efter hur du andas. Sitt kvar och lyssna efter hur du andas så länge du känner för det eller en tid som du bestämt själv.

2. Sätt dig bekvämt i en fåtölj eller på en stol. Blunda. Lägg dina händer i knät. Fokusera på dina fötter, höfter, axlar, nacke. Tänk "fötter, höfter, axlar, nacke" samtidigt som du fokuserar på dem. Upprepa "fötter, höfter, axlar, nacke" lugnt och stilla inuti dig själv, gång på gång på gång. Sitt kvar och gör detta så länge du känner för det eller en tid som du bestämt själv.

Mina tips här har jag inga vetenskapliga bevis för, ingen forskning. Det enda jag har är mina personliga positiva erfarenheter. Det är inget som är farligt  att prova. Just meditationen tror jag att man ska prova mer en gång för att ge den en chans. Känn alltid efter själv om du tycker att det känns bra att göra de saker jag tipsar om.

Vägen från att vara utmattad till att få ett bra liv igen tycker jag man kan likna vid att ha livet som en godispåse där man plockar i allt mer av det söta och allt mindre av det sura. Det handlar om att välja till bra saker och att välja bort det som inte är lika bra. Det handlar om att prioritera på ett annat sätt än man gjort förut i sitt liv. Inte minst handlar det om att prioritera sig själv. Kom ihåg att ingen annan än du själv kan veta vad som är bra för just dig. För du är unik.

1 kommentar:

  1. Jag prövade på transendental meditation för länge sedan, men var/är en för rastlös person för att kunna göra det två gånger om dagen...varje dag! Kanske skulle gå bättre nu.

    Kram.

    SvaraRadera