söndag 28 november 2010

Första advent


Hjälp! Jag har glömt att ta fram adventsljusstaken! Jag menar, alla de elektriska ljusstakarna tog jag fram. Och adventsstjärnan till fönstret och den där stjärnljusslingan i hallen och en ny ljusslinga till den meterhöga cypressen intill trappan därute. Men adventsljusstaken, den riktiga, den för de fyra levande ljusen, den glömde jag!

Jag undrar var jag har den någonstans? Jag får leta högt i ett skåp. Den är i mässing och den var dyr en gång i tiden.  Köpte den med tanken att ha den resten av mitt liv. Att den skulle följa mig genom livet och det har den gjort så här långt. Ja, om jag nu lyckas hitta den den här julen också, förstås.

Många ljus har brunnit och slocknat i den ljusstaken. Mycket har just den ljusstaken sett och hört om nu ljusstakar kan se och höra.

Länge hade jag mossa kring ljusen. Ett år kom jag på att jag skulle ha småsten i ljusstaken i stället för mossa. Det blev så fint så småstenarna har fått vara kvar. Det är mer brandsäkert så också.

Hoppas, hoppas att jag hittar ljusstaken idag. Hoppas, hoppas att jag har fyra nya stearinljus hemma... Hoppas, hoppas att jag kan tända det första ljuset idag. Äta lussekatt, dricka glögg och smaska på pepparkakor med ädelost. Fira advent.

Nu måste jag leta...

1 kommentar:

  1. Hoppas, hoppas att du nu hittat din adventsljusstake!!
    Tack snälla du ;-) Jag blev så in i vassen glad när jag såg det röda fina bröstet på domherren. Hoppas den vill komma tillbaka.

    Jaa, visst har han växt. Åren tickar på minsann.

    Förmodar att du fått tända ett ljus i dag
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera