söndag 27 november 2011

Första advent - tänd ljus


Vända mörker till ljus. Är det kanske det vi försöker just nu, i adventstider, med alla tända elljusstakar i fönstren? Alla ljusslingor som träs över träd och buskar i parker och trädgårdar och tänds. Hela hus som kläs in i kulörta blinkande lyktor så att de mer blir en trafikfara än hus.

Det första levande ljuset som vi är så många som tänder i adventsljusstaken idag. Antingen vi gör det av kristen tradition eller av något annat skäl. Kanske "bara" av gammal vana.

Vända mörker till ljus ...

Jag minns när jag började blogga på Passagen för några år sedan, att det var ett sätt för mig att försöka vända mörkret inuti mig till ljus. Jag ville se om mitt mörker därinne skulle ge vika, om jag mitt i vintern la in bilder på vackra blommor, solstrålar, maskrosor, glittrande hav, glada ansikten, ljusa tankar, ord med tacksamhet som fick mig att känna glädje.

Till min egen förvåning hjälpte det. Jag mådde bättre inuti mig. Mitt mörker försvann allt mer, dag för dag. Genom det som först var en liten strimma av ljus genom en smal gång, spred sig ljuset och blev ett helt rum badande i ljus.

Ljuset vinner över mörkret.

Natten viker för dagen.

Hoppas ...

Tänd ljus.

Dela värmen.

Älska ...

Det är advent.



13 kommentarer:

  1. Orkar vi gå på julskyltning idag tro ?'det är ju så kallt o blåsigt....bättre att vara inne i världen.
    Kram från Carola

    SvaraRadera
  2. Åh, vilket mysigt hoppfullt och ljust blogginlägg Anna-Karin. Fick en tår i ögonvrån :-)
    // Kikki

    SvaraRadera
  3. I fjor vid denna tiden hade vi redan djupt med vintersnö.
    Idag kom jag ut i nästan Gudrunstorm. Men jag hitta hem.

    Mörkt höstruskväder
    Kaffe och pepparkakor
    några värmeljus.

    Allt gott, ljust och varmt till dig Anna-Karin. Kalle.

    SvaraRadera
  4. Nu kom jag på en vers som nog passar bättre.
    Kör i vind sa Kalle.

    När Anna-Karin,
    tänder sina inre ljus,
    flyr demonerna.

    Det gäller passa på tillfället. Varm kram.

    SvaraRadera
  5. Så fint du skriver. Jag älskar adventstiden med alla ljus,försöker att ta det lugnt.Men det är inte så lätt alla gånger med alla måsten man har över sig.Men idag ska jag gå o måla o då mår jag toppen. Ha det bra!

    SvaraRadera
  6. Carola: Jag höll mig hemma i stugvärmen igår. Drack glögg, åt pepparkakor med ädelost och tände levande ljus. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Kikki: Tack så mycket för de fina orden om min text! :)

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Kalle: Ja, vilken skillnad det är på den här hösten/vintern jämfört med den förra. Jag njuter varje dag som det inte är halt och snöigt därute, faktiskt. Men imorse fick jag skrapa bilrutan när jag skulle iväg.

    Vilken tur att du hittade hem!

    Tack för de fina rimmen till mig, Kalle.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Carina: Tack, Carina! :)

    Man får försöka skapa sig tid för lugn ibland, mitt i stöket som det kan bli kring advent och jul.

    Härligt att du målar fortfarande, det är så vackra tavlor som jag sett att du målar. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Det hade jag med velat göra, jag har dragit på mig något med,,Kram från Carola

    SvaraRadera
  11. Visst blir man glad av värmen både från ljus och människor. kram cathrin

    SvaraRadera
  12. Carola: Det är inte försent, det finns massor av tid till glögg, pepparkakor och tända ljus nu. :)

    Hoppas att du snart mår bättre, Carola.

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Cathrin: Igår var jag på 70-årskalas. Där fanns värme från både ljus och människor. :)

    Kram!

    SvaraRadera