onsdag 11 april 2012

Smyckat gravplatsen



Idag satte jag och yngsta dottern blommor på mammas gravplats. Vi valde små vita penséer.

Vi satte dit en söt liten vit fågel också och en hjärtformad vit skål som man kan lägga en ros i eller någon annan blomma.

Kanske att någon liten fågel kommer att landa där ibland och dricka regnvatten ur hjärtskålen.

Till vänster om blommorna satte vi en vit ljuslykta och tände ett ljus.

Vädret var grått och det småduggade.

Precis när vi var klara vid graven, tittade solen fram en stund och fick vattnet i sjön att glittra.

Nu känns det mindre tomt där mamma vilar under det stora, vackra trädet.

Blommor och ljus läker själar. Ger tröst och hopp. Vattnet i skålen blir en symbol för livet för mig. Fågeln en symbol för friheten och själen. Den hjärtformade skålen en symbol för kärleken.




16 kommentarer:

  1. Hon ligger verkligen på den allra finaste plats man kan tänka sig...

    Varma vårregnshälsningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vackert är det där min mamma vilar nu. Jag skulle själv kunna tänka mig min sista vila på just det här stället. Fullt med fågelsång, inte minst från alla sjöfåglar nu på våren.

      Varm kram

      Radera
  2. Vad fint ni gjort! Tänk.. jag ser din mamma le som hon gjorde på en bild du visade! Hon tycker du gjort jättefint!<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ann. Kanske ser mamma det, hur vi smyckar graven. Det önskar jag.

      Varm kram

      Radera
  3. Å, så vackert att få vila under det trädet och med den utsikten, det syns att platsen är vald med kärlek!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Malin, ja, visst är platsen vald med kärlek, verkligen. Mitt hjärta valde den till min mamma.

      Varm kram

      Radera
  4. Vilken fin plats. Det kommer säkert någon liten fågel och dricker där.

    Allt gott till dig och de dina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är här fint, lilla grisen. Kanske dricker en fågel ur hjärtskålen någon gång. Annars kanske Mimmi, min lilla pudel, gör det när hon är med mig och hälsar på mamma vid graven. Vi tog en promenad dit idag, hon och jag. Stannade där en bra stund och lyssnade på massor av fågelsång. Vackert fast ändå tungt just nu, så nyss efter allt som varit.

      Varm kram

      Radera
  5. Så underbart vackert...här vilar frid.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, Kojiki. Ja, det är fridfullt, vid min mammas grav.

      Varm kram

      Radera
  6. Mycket vackert fridsamt område. Jag häpna när din fina bild
    gled fram. Ännu vackrare blir det när våren äntligen kommer
    igång. Den platsen måste du fått som belöning! Den är annat
    än min Tallebacke. Du är så duktig och rejäl Anna-Karin. Ljus och värme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Kalle. Jag tror också att det kommer att bli ännu vackrare vid graven när allt grönskar. Jag är så glad att min mamma vilar med så många fåglaröster runt omkring sig och under ett träd. Hon älskade fåglar och träd så mycket. Och blommor. Det tänker jag plantera på hennes grav när gravstenen kommit på plats.

      Varm kram

      Radera
  7. Så vackert ställe din mamma får vila på.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Gunilla. Jag är så tacksam att mamma fick den här vackra platsen att vila på. Det gör gott i mig mitt i allt det som känns tungt också just nu.

      Varm kram

      Radera
  8. Mycket vackert Anna-Karin...
    Du bearbetar din sorg genom att göra fint för din mammas gravplats.
    kram till er från Carola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Carola. Jag är glad att jag har en grav att gå till nu. Idag gick jag dit med Mimmi och stannade där länge. Det var massor av fågelsång och jag känner att jag kan tala med mamma när jag är där. Kanske hör hon mig? Jag hoppas det.

      Varm kram

      Radera