söndag 26 juli 2015

Mitt sätt att fira sommar denna sommar


I torsdags när jag läste om vilket busväder det skulle bli i helgen, bestämde jag mig för att åka till somriga ställen BUMS! Det här är för mig en sådan sommar att så fort solen visar sig och himlen är blå vill jag till de där ställena som jag bara kan besöka under sommaren.

Först ett besök i Rosariet där jag vandrade i magisk rosendoft bland de mest ljuvliga färger på rosor. Jag blev överväldigad över hur vackert det blommade där.

Sedan åkte vi till Gränna. Mimmi var med. Vi promenerade nere i hamnen. Vid ena sidan av stranden kunde jag kasta pinnar i vattnet till Mimmi. Hon var helt vild av glädje när hon sprang i och hämtade pinnarna. Fast hon är lite försiktig när det kommer vågor. Väntar på att de ska sjunka tillbaka så att hon kan ta pinnen från botten, min smarta lilla dvärgpudel.

Jag såg tre barn som badade. Ingen badsommar i år inte. Solen sken i alla fall så mycket att den värmde gott när vi åt lunch i hamnen.

Tillbaka i Jönköping igen stannade vi vid Café 93, Korskyrkans sommarcafé. Där var så lugnt och vackert vid Vätterstranden. Nästan ingen vind alls och stilla vatten jämfört med i Gränna där det var vågor. På stranden satt en del folk och hade picknick eller kaffekorg eller bara njöt av den vackra utsikten.

Sedan blev det en ny dag och ovädret drog fram över Sverige. I Jönköping hos mig märktes det inte så mycket. Mest en massa regn och att det kändes kallt och blåsigt och det blev väldigt mörkt ute. Jag såg en långfilm på kvällen.

I förmiddags bakade jag lite. Nyss när regnet höll upp en liten stund, plockade jag krusbär i trädgården. Då kände jag mig rik. Jag läste att krusbären är på väg att försvinna från trädgårdarna. Jag tänker ta hand om buskarna i min trädgård. Så mycket gott de har bjudit både mig och andra på under så många, många år.

En sån här sommar blir så annorlunda mot hur förra sommaren var. Det är märkligt hur vi människor påverkas av vädret, antingen vi vill det eller inte.

En stor fördel med en sval sommar tycker jag själv är att jag sover så gott om nätterna. Och då får jag mer kraft både till utflykter och att göra annat. Jag bläddrar i tidningar, promenerar, leker med Mimmi och läser böcker. Pysslar om mina blommor och pysslar om mig själv.

Det inglasade uterummet har jag också haft mycket större glädje av den här sommaren än den förra när det för det mesta kändes alldeles för varmt att sitta där. Nu är det precis lagom varmt där. Pelargonerna stormtrivs och är så vackra!

Oj! Precis NU tittar solen fram igen!

Dags för en liten utflykt till ett somrigt ställe kanske?

14 kommentarer:

  1. Vilket härligt liv du har Anna-Karin. tänk att kunna välja väder för
    sina sköna utfärder, vår Herre kan ju inte vara alla till lags ;)

    Aj aj aj vad jag har stuckit mig i fingrarna på krusbärsbuskarna!
    Kan du laga krusbärsris? skriv ett litet recept här är du snäll.
    Min mor gjorde så god kräm men jag vet inte hur det går till.

    Av svarta och röda vinbär kokta tillsammans blir en mycket
    god sylt till våfflor t.ex. Det tycker både jag och Lill-Amanda iaf ;)
    Hoppas du får fira mer av det goda varierande sommarvädret.
    ((Kram)) Tacksam Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krusbärsris har jag aldrig lagat. Krusbärskompott eller krusbärskräm det är smaskigt det. :) Finns massor av fina recept på nätet.

      Hoppas att du har det bra, Kalle, oavsett väder och vind. :)

      Kram

      Radera
  2. Har en blogg där jag skriver om mina diagnoser, psykisk ohälsa och vill lyfta fram min blogg eftersom målet med den är att skapa en gemenskap, öka kunskapen och minska min tabun, Diganoser m.m


    Jag och vill skriva lite om mina tankar i den stora världen och leva ett annorlunda liv och vara annorlunda!
    Hoppas på många läsare som vill följs och följa mig i både vått och torrt! Hoppas att ni dela och sprida min blogg vidare m.m I både glädje och sorg, jag är en lipsill för det minsta lilla egentligen så får vi ser hur det går att blogga här. Har haft ett hård liv! Men får jag bara er som läsare att älska mitt bloggande, så kommer detta gå jättebra! Vill ni mig något så är min E-mailadress här:


    /mia2@home.se


    /miamiamia@bloggplatsen.se




    Du får gärna kopiera den texten och ha på din blogg.
    : ©"blogg".
    Otillåten användning och eller kopiering av detta material utan uttryckligt och skriftligt tillstånd från den här bloggens författare är strängt förbjudet.
    Utdrag och länkar kan användas, förutsatt att fullständig och tydlig kredit ges till "Blogg" med lämplig och specifik riktning till det ursprungliga innehållet.


    Min blogg är lättläst eftersom jag själv har uppmärksamhetsproblematik så är det viktigt att text och uppbyggnad den och av bloggen är enkel. Därför har jag valt att vara enkel i mitt språk, inte göra allt för långa inlägg och hålla mig till ämnet.
    Själv står jag under medicinering.
    Jag har en önskan om att nå ut till så många som möjligt, om en person upplever ensamheten som mindre påtaglig genom igenkänning från nått jag skriver så har jag lyckats. Men desto fler desto bättre.
    Att dela erfarenheter med varandra är en viktig del i utveckling.

    Detta är en vardagshistoria. Om att leva med psykisk ohälsa men också
    om att försöka hitta ett liv värdigt att leva. Men detta är inte det liv jag vill leva. Jag vill ha ett liv med jobb, aktivitet, intellektuell stimulans och gemenskap. Jag vet bara inte hur jag ska hitta ditt. Tacksam för hjälp.
    Vill du mig något så finns jag på denna. E-mail: mia2@home.se
    En väldigt ensam människa som ironiskt nog uppskattar att vara social över allt annat. Jag är varken en ensamvarg eller eremit men däremot lever jag mycket riktigt som en. Mycker förtryckt av depression, något jag håller på och kämpar emot och vinner över trots att jag inte kommer längre i jakten. Allt som händer får en att kännas sig värdelös, liten, obetydligt och omöjlig, så om någon kan bevisa motsatsen skulle det vara fantastiskt. Men det kommer väl aldrig att hända?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mia! Tack för att du tipsar om din blogg här. Det är viktigt att öka kunskapen kring psykisk ohälsa. Det är bland annat också en anledning till mitt bloggande.

      Just nu har jag fullt upp. Fast jag ska försöka kika in i din blogg så småningom.

      Allt gott och kram!

      Radera
  3. Du verkar handskas på helt rätt sätt med sommaren 2015. Sova i bastu saknar jag inte. Men lite stabilare väder hade jag önskat. Åka till Gränna tycker jag är en mysig utflykt helt i min smak. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, visst skulle det vara skönt med mer stabilt väder än det vi har nu, Bosse. Fast vad i hela friden ska man göra? ;) :) Ta en dag i taget och göra det bästa av det, tänker jag. :)

      Ha en fortsatt skön sommar och må så gott!

      Kram

      Radera
  4. Rosariet är verkligen ett vackert och rogivande ställe. Gränna är ju också ett vackert ställe och så go din hund Mimmi är ;)

    Tack för Cafétipset, dit har vi aldrig varit. Vad härligt att du har krusbär i trädgården. Det var länge sen man kände den smaken. Jag är inte så beroende av vädret och mår som bäst fysiskt när det regnar men kanske inte jämt ;) man får som du säger se på film och hitta på annat

    Härligt inlägg som vanligt. Jag har inte testat klippet jag fick av dig på Qigong än för jag kan inte stå stilla på samma ställe i 7 minuter än. Har tittat igenom det och det kommer att passa mig när jag kan stå still. Tusen tack snälla du

    Ha nu en fin dag
    kram från
    Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du tänker på Café 93 så är det verkligen värt ett besök sommartid. Jag misstänker att det här är den sista veckan som de har öppet.

      Vart i hela friden tog den här sommaren vägen? Även om det är soligt och grönt ute fortfarande så startar snart skolorna nu och många av mina sommarställen som jag brukar besöka stänger. Jag tycker att sommaren har gått så fort i år. Kanske för att början av den var så mörk och kylig.

      Önskar att du mår bättre nu i ryggen, Malin.

      Kram!

      Radera
  5. Härligt att åka dit solen är.
    Ja det här inte varit mycket sol i sommar. Men inget man kan gjöra något åt.

    Ha en toppen dag och kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här sommaren har varit den svalaste sedan 2004 läste jag häromdagen. Även om det just nu är skönt och soligt väder hos mig så har dagarna för att bara vara i sol och vatten inte varit många i år. Inget man kan påverka, precis som du skriver, TantGlad. Man får göra det bästa man kan av det i alla fall. Fint promenadväder är det just nu. :)

      Kram!

      Radera
  6. Vi har också varit till Rosariet några gånger i sommar. Växtligheten kom igång senare i år på grund av vädret. Det cafét skall vi besöka vid nåt tillfälle vi är i Jönköping. Härlig läsning du bjuder på och som du säger så är det inte så dumt med varierande väder. Jag själv är inte beroende av ständig sol utan njuter även av regn emellanåt.

    kram från
    Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Malin! :)

      Jag är som du, jag uppskattar regniga dagar. Mer och mer med åren, konstigt nog. Jag gillar inte när det blir alltför varmt.

      Kram

      Radera
  7. Söker bloggvänner att byta tanka med om livet m.m.
    Välkommen att kika in i min blogg om du är gammal eller ny spelar ingen roll utan VÄLKOMMEN!

    SvaraRadera
  8. Så fråga vad du känner att du vill veta!
    Ni får gärna skiva vad ni vill läsa mer om eller om det är något annat ni känner att detta skulle jag var en sak du skulle kunna göra bättre och så. Det är ni som läser bloggen och då vore de kul om ni kom med era tankar och ideér också så kan jag möta er på hälfen liksom.

    Jag svarar på alla kommentarer i ett inlägg på söndag!

    SvaraRadera