fredag 23 oktober 2015

Vägra hata

De eller den som hatar är små och rädda. Rädda för vad då? För det annorlunda. För små barn? Vi är alla annorlunda. Unika. Det har vi rätt att få vara.

Hur ska vi stoppa hatet? Hur ska vi stoppa de rädslor som skapar hat?

Jag vet inte. Jag bara vet att jag känner inget hat. Jag känner djup sorg över hatet som får sådana konsekvenser i vårt samhälle. Det hat som dödat. Det hat som gör att människor vaknar idag och blir medvetna om att deras älskade, deras outbytbara unge, deras kompis, deras elev, deras lärare ... Är död.

Djup sorg ... och ett hopp i att vi kan se när vi blickar bakåt att det goda alltid segrat.

Godheten börjar inuti var och en av oss. Sprider sig i cirklar runt omkring. Så är min tro.

Våga välja kärleken.

Låt den sprida sig.

Var inte rädd.

Våga vägra hata.

10 kommentarer:

  1. Som tack för livet,
    borde alla veta hut
    och sluta mörda.

    Dödandet sköter ju utvecklingen om
    vår hjälp förutan. Tallebacka ((Kram))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du så rätt i, Kalle.

      Kram

      Radera
  2. En god tanke dödar tio negativa tankar *sant*
    Tror på detta också/ kram från en som du vet vem det är

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det nog, så tror i alla fall jag. :)

      Kram

      Radera
  3. Du frågade mig ang detta med gymmet. Jag svarade i bloggen men lämnar även svar här:

    Så många fina bilder från Nostalgimacken! :)

    Hur går det för dig på gymmet? Eftersom du har nackbesvär som liknar mina, så är jag nyfiken på om du tycker att gymmet hjälper dig. Jag har hört om de som känner sig sämre när de styrketränar på gym. Och också om de som säger att de inte skulle klara sina nackbesvär om de inte styrketränade på gym. Det är väl olika, tänker jag.

    Jag har styrketränat hos sjukgymnast. Men det hjälpte mindre för mig än vad yogan gör. Jag är i alla fall lite nyfiken på att testa att gå till gym till våren och ta hjälp av en personlig tränare i början. Berätta gärna hur du tycker styrketräningen påverkar dig. :)

    En skön vecka önskar jag dig!

    Jättebra och rörande skrivet. Känner likadant som du och känner inte igen mig längre i detta hårda klimat som uppstått. Vi är alla människor.

    Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu är det så mycket sorgligt som hänt att vi behöver plocka in mycket ljus för att orka tänker jag. Ta hand om oss och ta hand om varandra.

      Kram

      Radera
  4. Nu är jag vimsig Anna-Karin ;) Det var din kommentar och fråga som jag satt in istället för mitt svar som kommer här:

    Kul att du gillar bilderna. Det går bättre än jag trodde på gymmet men i början så hade vi ingen stretching och då blev nacken påverkad. Vi har dragit ner gångerna till 2 gånger/vecka och jag tar det i min egen takt och nu har vi fått mer hjälp av Mikael som driver gymmet. Börjar känna av min kropp och vet när jag gör rätt på maskinerna. Sen stretshar vi efter att vi gått igenom våra övningar och det har gjort att nacken inte tar stryk. Yrseln som jag hade i början är borta nu men jag får ju som dig leva med en del besvär som inte går att göra nåt åt men man kan stärka upp runt skadorna så dom blir mer lätthanterliga.

    Min ländrygg mår bättre än på länge så man märker att det gör nytta. Sen får man lyckohormoner som gör att man går på moln från gymmet. Det gäller att göra allt lagomt och bygga upp långsamt. Vi har bara några maskiner, boll och stretching. Kroppen måste få vänja sig långsamt eftersom man är så otränad

    Vi använder bara hantlar 1 kg till en övning och det räcker. Sen har vi lägsta tyngd på varje maskin så allt byggs upp från grunden. Känner man minsta lilla besvär så drar man ner minuterna.

    Jag har blivit lite vigare och kommer upp från roddmaskinen utan besvär nu. Jag tycker du skall testa men säg till din PT vilka skador du har så får du rätt rörelser

    Yoga skall jag gå på till våren. Det blir för mycket för mig att lägga till det också just nu

    Ha en skön vecka själv
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt att du känner att du blir bättre i ryggen av din träning!

      Jag är förkyld och därför tränar jag inte nu utan tar det lite lugnt. Men så småningom så ska jag komma igång med träningen igen. Det är bra för både knopp och kropp. :)

      Tack för dina tips till mig, de tar jag till mig.

      Kram!

      Radera