torsdag 22 september 2011

Det kaotiska livet



Livet är kaos blandat med lugn. Det  händer saker när jag lever mitt liv. Ibland händer det lite för mycket på en gång så allt känns som ett kaos. Ibland ett litet kaos, som löser sig på en timme eller en dag. Ibland kaos som känns omöjliga att ta sig igenom. Som det kanske tar tio år innan lugnet lägger sig igen. Men. Det lägger sig, kaoset. Förr eller senare lägger sig alla kaos. Lugnet, friden och vilan infinner sig. Tills nästa kaos dyker upp.

När man är där, mitt inne i kaoset, kan det kännas svårt att tro att man någon gång ska få vila. Just då är det så viktigt att idissla just det för sig själv; det här kommer att bli bra, det här kommer att lugna ned sig, det här kommer att gå över. Under tiden vara snäll och tillåtande mot mig själv. Göra det jag kan för att ha det så bra som möjligt trots omständigheterna. Drömma om hur bra allt kommer att bli och sträva efter att nå dit på något litet sätt, en dag i taget.

Det är i lugnet efter kaoset som man verkligen ska unna sig vilan. Njuta! Ha roligt! Se till att hämta kraft. Ta extra hand om sig. Njuta av att livet just nu är i balans. Får man möjlighet att göra det, har man kraften när nästa kaos kommer.

Det är när det ena kaoset går in i ett annat kaos hela tiden under mycket lång tid och man aldrig får chansen att vila, att pausa mellan varven, det är då det kan gå så långt att man går in i väggen. Den där stunden när både kropp och själ samtidigt bestämmer sig för att "Nu lägger vi av. Nu vägrar vi. Nu strejkar vi. Det här är helt enkelt för mycket."

Alla kaos går över. Det tar bara olika lång tid, beroende på vilket kaos det handlar om. Det har känts trösterikt för mig många gånger i mitt liv att ha med mig den tanken.

Kaos innebär också alltid en möjlighet till utveckling och mognad för mig som människa.

Egentligen tror jag att livet skulle bli ganska trist om det inte fanns några kaos.

Hur gör du för att ta dig igenom det du känner som ett kaos?

26 kommentarer:

  1. Tänker på min andning...
    Stänger ute rädslan och ibland tillåter jag mig falla en tid för jag vet att jag reser mig igen trots allt.

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Kaos för mig.... jag ska fixa det, men samtidigt tänker jag, nu "skiter" jag i allt som händer omkring mig. Känslan av att nästan ge upp, ger mig nya krafter.
    Anna-K

    SvaraRadera
  3. Kaos 13 gånger i din text. Är det inte regeringens finanspolitik som du
    undermedvetet egentligen tänker dig in i, undrar jag?
    Får återkomma i morgon. Min dag har varit lite kaotisk och sängen ger
    nog bäst bortkoppling nu.
    Klädtips: Paraply och gummistövlar om du ger dig ut, Anna-Karin :)

    SvaraRadera
  4. Säger som Gunilla. Det är kanske bra att falla lite, för att sedan resa sig med nya krafter. Kanske lite starkare än innan.
    Sv. Tack snälla Anna-Karin för din fina kommentar

    SvaraRadera
  5. Ett mycket tänkvärt inlägg - Anna-Karin!
    Det här måste jag nog tänka på ett tag.

    Men så här spontant har jag nog under så många år av sjukdom lärt mig att undvika kaoset.
    Dvs jag jobbar ideligen med att bromsa mig själv, innan kaoset uppstår. Visserligen får man göra avkall på mycket, även roliga saker.
    Men hälsan är viktigare.

    Ha nu en fin dag i morgon.
    Kramen

    SvaraRadera
  6. Den som ofta skapar kaos här är Mellandottern,då får jag vara tydlig och säga åt henne att sluta upp med sitt bråkande.
    Kram Carola

    SvaraRadera
  7. Håller med om att utan några utmaningar skulle vi säkert bli förslappade. Dock kaos som leder till sjukdom kan jag vara utan. Att skriva är ju alltid en bra metod att få lite ordning på sina tankar, men även det här som du nämner att släppa taget, släppa kontrollen och bara ge upp - det kan vara förlösande. kram cathrin

    SvaraRadera
  8. Kaos är ett ord man kan betyda många olika saker och kan tolkas på väldigt många olika sätt... Har inget bra svar på hur jag hanterar mitt kaos... Jag hanterar det inte speciellt bra :/

    SvaraRadera
  9. Livet är ibland ett kaos. Och det är då det för att hitta det lugn vi har inom oss. Som vi förhoppningsvis har lärt oss att ha.
    Det glädjer mig otroligt att din mamma är bättre, Anna-Karin.

    Nu försöker jag att skriva till dig igen och se om kommentaren kommer med

    Kram och en mysig fredags kväll hoppas jag att du får
    MariLou

    SvaraRadera
  10. Det kaotiska livet fortsätter. Ett stort ämne. I dag är det höstdagjämning.

    Dag- och natt- balans . . . . . . . . . . . .. . . . .Långa höstkvällar
    nu är de lika långa . . . . . . . . . . . . . . . . . . Värme och mysbelysning
    eller kort-korta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Gottsam sinneslugn.

    Anna-Karin. Tack för dina snälla ord till mig, de startar nog hemligboken,
    men den tar sin tid (liksom din bok) Jag har en dålig förmåga att krångla
    till allting. Jag tror mitt klädtips står sig. Kram. Trevlig helg.:) Kalle

    SvaraRadera
  11. Gunilla: Tänka på andningen och låta sig falla ibland, det tycker jag var ett bra sätt att hantera kaoset i livet.

    Kram!

    SvaraRadera
  12. YKW: Ja, utan kaos inget kosmos. Kaoset har en uppgift, tror jag.

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Moi: Jag instämmer, fina ord du skrev till mitt inlägg här; "Utan kaos ingen ny ordning".

    Kram!

    SvaraRadera
  14. Anna-K: Så där gör jag också i kaoset, ger upp. Eller accepterar att det är som det är. Det är ett sätt att hämta kraft mitt i kaoset. Fina tankar, tack för att du delar med dig. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  15. Kalle: Ja, kanske är det regeringens finanspolitik som har smittat av sig, vem vet? ;)

    Idag var det ett härligt höstväder, tycker jag. Hoppas att du också har haft det så. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  16. Susanne: Jo, ibland är det nog bra att falla lite, att tillåta sig känna allt man känner.

    Allt gott till dig, Susanne! :)

    Kram!

    SvaraRadera
  17. Bella: Så fint att du har lärt känna dina gränser och kan stoppa dig i tid innan det blir kaos. Jag har också övat mig i det länge nu. Ibland är livet kaotiskt, det är väl lika bra att acceptera att det är så, tänker jag. Rätt som det är lägger saker och ting sig på plats igen. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  18. Carola: Jo, det kan jag förstå, i den åldern mellandottern är brukar det kunna bli kaotiskt i livet. Det finns många olika sorters kaos i livet, verkligen.

    Jag hoppas att du snart har roligt när du tapetserar, att det jobbiga snart är klart för dig. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  19. Cathrin: Skriva är ett bra sätt också för mig att hantera kaos, helt sant! Det kan hjälpa till att reda ut "härvorna" i hjärnan. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  20. Gökboet: Vissa kaos i livet är omöjliga att hantera, då får man helt enkelt försöka acceptera att det är som det är, tänker jag. Och ha stort tålamod. Så småningom lägger sig kaoset igen. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  21. MariLou: NU fick du in kommentaren här, härligt! :)

    Jag gillar mycket din tanke om att kaoset finns för att vi ska hitta lugnet i oss själva.

    Mamma mår bättre just nu, jag är också glad för det, men fortfarande vet man inte orsaken till hennes låga blodvärden. Så, en dag i taget är det som gäller.

    Kram!

    SvaraRadera
  22. Kalle: Ja, gör din hemligbok om du har lust att göra den. Den får väl ta den tid den tar, så som det är med boken som jag själv håller på att skriva.

    Ha en fin helg, Kalle och ta väl hand om dig! :)

    Kram!

    SvaraRadera
  23. Intressant diskussion.
    Enligt mig finns det, det bekanta kaoset och det främmande kaoset. Båda kan bryta ner men också bygga upp. Vilket av dem det är som sliter mer på en så att man till slut inte orkar ta sig upp igen - det kan man bara ana. Tex att ha ett barn med funktionshinder/handikapp där man ständigt upprepar samma saker i handling och ord men också hela tiden måste ta sig an nya utmaningar, ut på okänd terräng. Som ett dagligt kaos och ett långsiktigt kaos där man inte kan planera för allt är ovisst och okänt. Tror att det finns många som funderar på samma vis. Man håller ut så mycket man kan, avvaktar, iakttar, bearbetar och så går en dag till i våra liv.
    Annika

    SvaraRadera
  24. Annika: Det var en intressant tanke, tycker jag, att se att det finns ett bekant kaos och ett främmande kaos. Jag har känslan att det främmande, det oväntade innebär ett mer stressande kaos än det bekanta, även om det bekanta också så klart är stressande.

    Att ha båda dessa kaos samtidigt måste vara tufft.

    Jag önskar dig kraft, fina Annika. Tack för att du läste. :)

    Kram!

    SvaraRadera