torsdag 10 november 2011

Dagen inget gick som jag tänkte



Idag gick ingenting som jag tänkte.

Först skulle jag skjutsa yngsta dottern till jobbet på morgonen. På vägen dit fick hon telefon i bilen om att man dubbelbokat vikarier på stället hon skulle till. I stället blev hon erbjuden att välja bland tre andra jobb. Hon bestämde sig för ett av dem. Men det började två timmar senare. Så vi åkte hem igen.

Jag åt frukost och tog det lite lugnt. Sedan åkte vi iväg igen. Det gick snabbare än vi räknat med att komma fram till dagiset. Det var okända trakter för mig, ett område med många nybyggda villor. Vi körde runt och tittade lite på de nybyggda husen innan jag släppte av dottern vid hennes jobb. 

Jag började bli hungrig och funderade över att kanske äta något på stan. Men jag bestämde mig för att åka hem i alla fall och göra rotfruktspytt, som jag nästan fått fnatt på att äta den senaste tiden, så gott är det.

Först när jag kom hem gick jag ner i tvättstugan och la i en tvätt och satte igång tvättmaskinen. Sedan tillbaka upp i köket igen.

När jag ställde mig vid diskbänken fick jag en panikattack som var så smärtsam att tårarna rann ur ögonen på mig. Det är svårt att förklara för den som inte har upplevt det, men de där tårarna är omöjliga att stoppa, hur gärna man än vill det. Det är bara att hålla ut. Men det gör ont i hela kroppen. Autopiloten hade gått igång igen. Men jag stod kvar och skar rotfrukter för glatta livet i alla fall. Jag var så hungrig.

När jag fått in den insmorda formen i ugnen, rörde jag ihop en kall sås med örtkryddor. Sedan vilade jag en stund. Hämtade andan.

Sedan gick jag ner i tvättstugan för att se om tvätten var klar. Det var den inte. Tvättmaskinen var som död. Den hade inte ens gått igång. Troligen var det en säkring som hade gått eller något annat elektriskt som krånglade. Jag tänkte att det får min make som är elektriker fixa när han kommer hem.

Jag tog det lugnt en stund till och väntade på att maten skulle bli klar. Äggklockan som jag ställt ringde efter 40 minuter. "Mums, nu ska det bli gott med mat", tänkte jag. Jag gick fram till spisen, böjde mig fram, öppnade ugnsluckan för att ta ut formen ur ugnen.

Inte hade jag behövt använda grytlapparna. Ugnsformen var kall. Precis som rotfruktspytten. Spisen fungerade inte heller. Det är i sådana stunder som jag börjar skratta, tack och lov.

Efter att ha druckit ett stort glas vatten, funderade jag först på att ge mig iväg för att köpa mig en korv med mos på stan. Men i stället testade jag mikrougnen. Den funkade. Som tur var hade jag en Billys Pan Pizza i frysen som jag kunde värma. Det är inte särskilt gott, tycker jag, men det fungerar som en nödlösning ibland.

Efter maten var jag inne i Facebook och kikade lite vad mina vänner där höll på med. Det var märkligt tyst kring det jag själv skrivit. Inte ett litet gilla-klick någonstans. Det kändes skumt. Var alla mina vänner  sjuka, eller vad hade egentligen hänt? Av en slump fick jag se att höger om inläggen i min logg stod det att bara EN av mina vänner kunde se det jag skrivit i FB. Aha! Där var i alla fall det problemet löst. Lite fixande i säkerhetsinställningarna så började mina vänner se det jag skrev igen.

Eftermiddagspromenaden kring kvarteret gick i alla fall som den brukar göra.

Jag skulle jobba lite med redovisningen efter promenaden, tänkte jag. Men för det behövde jag kopieringsmaskinen. Den fungerade inte heller.

Fast solen håller precis på att gå ned som vanligt just nu därute. Det finns en trygghet i naturen sådana dagar när inget går som man tänker.

Blogga gick ju bra i alla fall.

Eller?

Kan du se det jag skrivit?


20 kommentarer:

  1. Jajamensan Anna-Karin, jag ser!

    Jag ser att det inte har varit den bästa av dagar.... En så'n där dag som man undrar, vad skulle jag upp att göra överhuvudtaget, när det börjar så fel!
    Tur att du kunde skratta där vid spisen i alla fall :D
    Det vete tusan om jag hade gjort, nä, jag hade nog tagit till lipen :'(

    Imorgon är en annan dag, eller hur ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vilken dag! Mycket krångligt! Rotfruktgratängen lät så gott skall prova. Håller med dig om att ha en elektriker som make. Säkerhetspropp är bra! Har vi den löser ut, men det är bara att trycka in så fungerar allt igen. Min man jobbade ett tag långt hemifrån, så jag blev så illa tvungen att lära mig. härligt att du kunde skratta! Förr blev jag inget glad. men då var det å vänta det gick det också. Men en bra dag trots allt. Hoppas du får en toppenkväll istället! kram

    SvaraRadera
  3. ;) Absolut! Inga säkerhetsinställningar som ställer till det här inte.

    Varma hälsningar!

    SvaraRadera
  4. Nej jag ser inte något av det du skrev.... ;-)

    Kram Fredrik

    SvaraRadera
  5. Lät som en jobbig dag :( Hoppas det blir bättre imorgon!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Usch så jobbigt det måste ha varit för dig! Vissa dagar ska man tydligen inte kliva upp ur sängen. Känner med dig, speciellt när det gäller panikattacken. Vet ju själv hur jobbigt det är att få sådana. Men du är en så fantastisk kvinna som orkar ta dig igenom det. Själv hade jag stark ångest inför min föreläsning på Psykatriveckan idag, men när jag väl började prata( inför ca 40 personer) så släppte ångesten. Hoppas verkligen att du får en lugn och bra fredag!

    Kramar
    Petra

    P.s. Tänkte på dig tidigare under dagen och undrade vart du hade tagit vägen. Skönt att du är tillbaka igen! P.S.

    SvaraRadera
  7. Gökboet: Ja, puh, vilken dag det var igår. Och vilken tur att det är en ny dag idag. Just nu på morgonen känns det som att det här kommer att bli en riktigt bra dag. Jag har sovit så gott inatt. :)

    Jag har kanske en gåva i mig själv att kunna börja se det komiska när det känns som mest jobbigt. Så har det varit genom livet för mig, jag har kunnat börja skratta mitt i eländen av olika slag, tack och lov. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Eva: Ja, vilken dag det var igår. :)))

    Jag ska se till att lära mig det här med propparna. Jag har kunnat det för länge sedan, men när jag rasade ihop för 13 år sedan glömde jag massor av saker som jag håller på att lära in på nytt.

    Rotfruktspytt kan jag verkligen rekommendera. Gott som det är eller gott som tillbehör till något kött om man vill det. Billigt är det också. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  9. SoF: Härligt att du också kunde se det jag skrivit! :))))

    Ja, skönt att här inte är några säkerhetsinställningar i bloggen som ställer till det. ;) :)))

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Fredrik: Ha, ha, ha.. :)))))))

    Tack för skrattet! :))))))

    Ha en fin helg!

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Gunilla: Igår var det minst sagt motigt. Men nu är den dagen över.

    Idag känns det som att det kommer att bli en riktigt bra dag. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Petra: Du vet vad ångest är och ja, det är ingen lätt match att försöka prestera mitt i en panikattack. Ibland orkar jag det. Ibland får jag släppa taget och vila mig en liten stund innan jag gör det jag tänkt göra.

    Så bra att du klarade föreläsningen. Jag beundrar dig, Petra. Jag skulle vara jättenervös om jag skulle ha en föreläsning, fast om jag ville skulle jag säkert kunna öva upp mig i det också. :)

    Tack för att du saknade mig i FB. Jag blir rörd när jag läser det, att jag saknas.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  13. Jag skrev här igår men lyckades inte få in min kommentar fast jag gjorde allt rätt...kanske för att jag kände mig som henne på bilden ovan :))

    Hoppas din dag blir bättre idag, och att maken din fixat med elen. Otur kan man säga. Och att de ringde in flera vikarie på samma ställe. Är det Cecilia som jobbar på vikarieförmedlingen fortfarande ?
    Kram från Carola

    SvaraRadera
  14. jajamen, det syns gott och väl. Vissa dagar är bara sådana att allt går fel. Hoppas det gick bättre idag, detta magiska datum 2011-11-11. kram cathrin

    SvaraRadera
  15. Javisst kan jag läsa det du skriver och nu har jag också gillat din sida på FB.Här finner jag mycket intressant läsning så jag kommer att lägga in din blogg i min länklista. Önskar dig en fin helg.
    Varm kram

    SvaraRadera
  16. Carola: Maken fixade elen när han kom hem, han är ju elektriker och kan sånt där. Tur för mig det. ;)

    Det var otur att de hade dubbelbokat vikarier, ja, men det är sånt som kan hända, det är mänskligt, tänker jag.

    Jag har ingen aning om vem som jobbar på vikarieförmedlingen, min dotter har hand om alla kontakterna där.

    Stackars dig, kände du dig också som hon på bilden den här dagen? ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  17. Cathrin: Igår var det en riktigt bra dag, från början till slut. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  18. Elisabet: Tack för att du läste, så glad jag blir att du vill följa min blogg! :)

    En härlig dag önskar jag dig!

    Kram!

    SvaraRadera
  19. Jo det är mänskligt, tyckte bra lite synd om er, det blev ju för mycket när du har din ångest.

    Ja bra att din make är elektriker :)

    Ja jag kan ofta känna mig lite sån där, tappar saker i golvet och är allmänt förvirrad. Kanske är jag trött. Nu väntar jag på att du ska skriva något om Fars dag.
    kram från Carola

    SvaraRadera
  20. Carola: Vissa dagar blir det bara för mycket. Tur att jag kan skratta sådana dagar och sedan strunta i alltihop. ;)

    Kram!

    SvaraRadera