torsdag 10 januari 2013

Till minne av min moster


Igår dog min mammas äldsta syster. Hon blev 90 år. Ett långt liv som människa.

Under några år var hon min extramamma, när min egen mamma inte orkade att vara mamma fullt ut.

Kanske sitter de nu tillsammans bland stjärnorna och pratar med varandra, min mamma och hennes storasyster? Vem vet? Jag tycker om att se den bilden framför mig just nu i alla fall, den tröstar mig.

Jag känner mig sorgsen att människor som funnits där hela mitt liv försvinner en efter en. Det gör ont, alldeles särskilt när det handlar om människor som jag känt nära känslomässiga band till.

Tack, min fina moster, för att du brydde dig om mig, alldeles särskilt under de där jobbiga åren i mitt liv. För att du bakade bullar till mig, lärde mig vika, dänka och mangla dukar så de blev riktigt fina.

Tack för att du lät mig ta pianolektioner, för att du lät mig få vara tillsammans med de vänner som jag tyckte om att vara tillsammans med.

Tack för att du stod där i nattlinnet och väntade på mig mitt i natten när jag kom hem efter att ha varit ute och dansat som tonåring. Tack för att du brydde dig om att jag kom hem till ditt hem, för orden du sa till mig när jag kom hem till dig.

Tack för att du tog ansvar för mig, för att du gav mig god mat och goda kakor.

Tack för att du skapade ett lugn och rutiner omkring mig i det kaos som var i mitt liv just då. Så gott som det nu gick.

Tack för att du tog med mig till tandläkaren så att jag fick mina tänder lagade. Tack för att du efteråt lät mig få välja en frukt i fruktaffären rakt över gatan. Den affären som de två systrarna hade. Fanns där en mogen persika brukade jag välja den.

Tack för att jag fick låna din symaskin och sy mig egna kläder. Det betydde mycket för mig.

Tack för att du berömde mig och fick mig att känna mig behövd.

Jag kommer alltid att minnas dig med tacksamhet.

Vila i frid.




13 kommentarer:

  1. Jag blir alltid så berörd av det du skriver. Jag hade en faster...min pappas äldsta syster...hon fanns för mig alltid...hon dog när jag skulle fylla 50...o jag blev kallad på bouppteckning till hennes dödsbo just på min födelsedag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Birgitta. Det finns människor som tar lite mer plats i hjärtat än andra. Din faster var en sådan person för dig, precis som denna av mina mostrar var det för mig.

      Varm kram

      Radera
  2. Gott att minnas och tacka en människa som du gör!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Margareta, det känns gott att kunna göra det, samla min tacksamhet och de ljusa minnena från en människa som betytt något särskilt för mig under sitt liv.

      Kram

      Radera
  3. En efter en ramlar de äldre människorna bort från jordelivet. Vi blev också uppmärksammade på detta när vi i helgerna satt och gick igenom gamla kort. Flera av de som fanns på korten finns inte längre med oss. Det roliga i eländet är att de i alla fall finns kvar på kort och i våra minnen. Kram Bodil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, Bodil. En generation är på väg bort. Samtidigt kommer en ny till. Livet som en lång kedja utan slut. Så vill jag se det.

      Fint att få ha kvar minnen och bilder av dem som inte längre är med oss i det liv vi kallar liv.

      Tack för det du skrev till mig!

      Kram

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Kom att tänka på en alldeles sann episod från min
    väggurshemtjänst. Den lilla gumman visade ett foto
    av sina föräldrar och alla deras barn. Hon pekade och
    nämnde deras namn, suckade och sa, ”Ja nu är de borta
    alla utom jag, men de levde allesammans när fotot togs.

    Det kunde ju inte Kalle säga något emot det minns jag.

    SvaraRadera
  6. Tack för Din fina, och trösterika hälsning hos mej.
    Jag tror att jag kan förstå mycket av den känsla som det är att förlora dem som stått en nära...

    Kram,Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert kan du förstå den känslan, Eva.

      Dagens varmaste kram till dig från mig
      Anna-Karin

      Radera